Τη λίστα με τα 15 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης στα εμπορευματοκιβώτια, για το 9μηνο του 2024, έδωσε στη δημοσιότητα το PortEconomics, τονίζοντας ότι «μετά από ένα δύσκολο 2023, κατάφεραν να ανακάμψουν».
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Ενώ το 2023 χαρακτηρίστηκε από έντονη έως μέτρια πτώση της διακίνησης στα περισσότερα λιμάνια, οι πρώτοι εννέα μήνες του 2024, έφεραν διψήφια ανάπτυξη σε 6 από τα 15 κορυφαία λιμάνια.
Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και οι σχετικές τροποποιήσεις του ναυτιλιακού δικτύου εξακολουθούν στη Δυτική Μεσόγειο και τις ακτές του Ατλαντικού με το Sines, τη Βαρκελώνη και τη Βαλένθια να καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη.
Επίσηςm το Gioia Tauro καταγράφει διψήφια ανάπτυξη. Το Marsaxlokk σημειώνει άνοδο 2,3%.
Το Algeciras γνώρισε μόνο μια μέτρια αύξηση της κυκλοφορίας, παλεύοντας ενάντια στον ισχυρό ανταγωνισμό από το ταχέως αναπτυσσόμενο Tanger Med, το οποίο έχει διπλάσιο μέγεθος και βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του στενού του Γιβραλτάρ.
Το Las Palmas πλησιάζει τη Μασσαλία και θα μπορούσε ενδεχομένως να εισέλθει στην πρώτη 15άδα μέχρι το τέλος του 2024, χάρη στην ανάπτυξη 10,1% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024. Αυτή η ανάπτυξη βασίζεται σε όγκο εμπορευματοκιβωτίων 1,2 εκατομμυρίων έναντι του 2023.
Εν τω μεταξύ, το λιμάνι του Πειραιά αντιμετώπισε σημαντικές κυκλοφοριακές απώλειες, ενώ και το East Med έγινε «θαλάσσιο αδιέξοδο» λόγω της δραματικής πτώσης των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Μεταξύ των τριών κορυφαίων λιμανιών της ΕΕ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ παρουσιάζει τις καλύτερες επιδόσεις με διαφορά 6,8% σε ετήσια βάση, υπερτριπλάσια από την ανάπτυξη του Ρότερνταμ.
Ο όγκος του Αμβούργου έμεινε στάσιμος, ενώ το λιμάνι της Βρέμης είδε μια πολύ υγιή ανάπτυξη της κυκλοφορίας, με το PortEconomics να επισημαίνει ότι τα στοιχεία για τα γαλλικά λιμάνια αφορούν το α’ εξάμηνο του 2024.
Στη Βαλτική, το λιμάνι του Gdansk σημείωσε διψήφια ανάπτυξη παρά τις συνεχιζόμενες εργασίες επέκτασης τερματικού σταθμού στο Baltic Hub. Το Klaipeda δεν βρίσκεται στη λίστα των 15 κορυφαίων λιμένων της Ευρώπης, αλλά εκτιμάται θα χειριστεί περισσότερα από 1 εκατομμύριο TEU και φέτος. Το Gdynia πλησιάζει επίσης το όριο του 1 εκατομμυρίου TEU.
Ρότερνταμ και Αμβέρσας-Μπριζ πρόκειται να παραμείνουν τα μεγαλύτερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ με σημαντικό περιθώριο ανόδου, ενώ αν οι τρέχουσες τάσεις ανάπτυξης συνεχιστούν για το υπόλοιπο του 2024, η διαφορά στον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των δύο μεγάλων λιμένων θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 0,5 εκατομμύρια TEU.
Το χάσμα μεταξύ Ρότερνταμ και Αμβούργου διευρύνεται σε περισσότερα από 6 εκατομμύρια TEU. Η Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το 4ο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024, με περίπου 2 εκατομμύρια TEU περισσότερα από τον όγκο του Αμβούργου.
Επίσης, εκτιμάται ότι και το Algeciras μπορεί να προσπεράσει το λιμάνι του Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στη θέση No 6, ακολουθούμενο από τη Βαρκελώνη.
Τέλος, το γαλλικό HAROPA αναμένεται να κερδίσει δύο θέσεις για να φτάσει στη 10η θέση της κατάταξης.