Βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, παρά τη μείωση φορτίων, παρουσίασε το car terminal του ΟΛΠ το 2022.
Του Φώτη Φωτεινού
Το car terminal ή αλλιώς, ο Σταθμός Αυτοκινήτων παρουσίασε έσοδα 17,5 εκατ. και καθαρά κέρδη 7,2 εκατ. έναντι εσόδων 14,1 εκατ. και κερδών 3,3 εκατ. το 2021.
Σύμφωνα με τον ΟΛΠ, η πτώση που παρουσίασε η διακίνηση στον τερματικό σταθμό αυτοκινήτων το 2022, σημειώνοντας μείωση 18%, συντελέστηκε λόγω της πολεμικής σύρραξης μεταξύ Ουκρανίας – Ρωσίας που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση του όγκου μεταφόρτωσης προς τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και εξαιτίας των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, με την έλλειψη ημιαγωγών και την πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην παραλαβή καινούργιων οχημάτων.
Η συνολική κίνηση ήταν 350.970 οχήματα έναντι 429.213 το 2021. Οι τοπικοί όγκοι αυξήθηκαν κατά 16,5% (από 100.225 το 2021 σε 116.732 το 2022), ενώ οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν μείωση κατά 29% (από 328.988 το 2021 σε 234.238 το 2022).
Όπως σημειώνουν στελέχη του ΟΛΠ, στον τομέα διαχείρισης οχημάτων, το 2022, ήταν ιδιαίτερα εμφανής η διατάραξη των αλυσίδων παραγωγής από την έλλειψη μικροεπεξεργαστών.
Επιπλέον, τα λιμενικά τερματικά αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη καταγράφουν πολύ υψηλούς χρόνους αποθήκευσης των οχημάτων ως αποτέλεσμα της αδυναμίας των αλυσίδων μεταφοράς να απορροφήσουν τις ροές που είναι ακανόνιστες από τα εργοστάσια, λόγω έλλειψης νταλικών ή αυτοκινητάμαξων στους σιδηροδρόμους.
Η επαναφορά παραγωγής των εργοστασίων οχημάτων δεν συνδυάστηκε με αύξηση της χωρητικότητας πλοίων και οι ναύλοι αυξήθηκαν, αλλά κυρίως οι παραγωγοί πειραματίζονται πλέον με την αποστολή αυτοκινήτων σε container.
Ο ΟΛΠ διαχειρίζεται τερματικό εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων και, όπως υποστηρίζει, έχει μοναδική ευελιξία να εξυπηρετήσει τέτοια φορτία.
Ήδη έχει εξυπηρετήσει τρία πλοία με 4.019 οχήματα προέλευσης Κίνας σε πλατφόρμες μεταφοράς στον τερματικό εμπορευματοκιβωτίων, ενώ η διανομή στον τελικό προορισμό έγινε με πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων από τον τερματικών οχημάτων.
Και το 2023 συνεχίζεται η ανωτέρω τάση. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους, το car terminal σημείωσε άνοδο εσόδων 22,8%, παρά τη μείωση κατά 9,4% (από 98.169 σε 88.953) στο σύνολο του φορτίου, κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων διαταραχών των αλυσίδων παραγωγής και παρά την αύξηση 69,1% στο εγχώριο φορτίο.