Το λιμάνι του Λαυρίου είναι χαρακτηρισμένο ως λιμάνι εθνικής και διεθνούς εμβέλειας και αποτελεί μαζί με άλλα πέντε λιμάνια της χώρας τμήμα του δευτερεύοντος Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, σύμφωνα με τον Χρήστο Λαμπρίδη, γενικό γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο επίσκεψής του στο λιμάνι του Λαυρίου, συνοδεύοντας τον υπουργό Φ. Κουβέλη, ο κ. Λαμπρίδης είπε ότι «η ολοκλήρωση των υποδομών και διόρθωση ανεδαφικών εκτιμήσεων (και σε επίπεδο σχεδιασμού) είναι ικανές συνθήκες για μια αναπτυξιακή πορεία , που θα αναδείξει όλα τα σχετικά πλεονεκτήματα του λιμένα Λαυρίου».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, χαρακτηριστικό της έλλειψης σχεδιασμού αποτελεί το γεγονός ότι κατασκευάστηκε ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο που αποτελεί κόμβο στρατηγικής αναπτυξιακής και δεν συνδέθηκε με τα λιμάνια της περιοχής.
Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «έχει ανοίξει διάλογος με τους φορείς της κρουαζιέρας για την αξιοποίηση των σχετικών πλεονεκτημάτων που έχει το λιμάνι του Λαυρίου, αλλά και με το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ακολουθεί τη γραμμή της κυβέρνησης, εγκαταλείποντας την αρχική λογική των εκποιήσεων.
Η κυβέρνηση αφουγκράζεται τις τοπικές κοινωνίες και προσαρμόζεται στις ανάγκες τους. Έτσι για την αξιοποίηση των λιμανιών υιοθετεί πλέον την πολιτική των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων και όχι όλου του λιμανιού.
Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ιδιωτικών εταιρειών για ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο εν λόγω λιμάνι και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ολοκληρωθούν τα έργα σύνδεσης του λιμένα Λαυρίου με τον Προαστιακό και να αναβαθμιστεί το οδικό δίκτυο προκειμένου να αποκτήσει δυναμικό αναπτυξιακό χαρακτήρα και να γίνει το επίκεντρο πολλών και πολλαπλών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.
Εξαιτίας της αναβαθμισμένης αισθητικής και ανάπτυξής του, αποτελεί έναν τουριστικό πόλο έλξης για όσους επιλέγουν τον τουρισμό με τα σκάφη αναψυχής. Σήμερα το δεύτερο σημαντικότερο λιμάνι της Αττικής, γνωρίζει μεγάλη ακμή λόγω της άνθησης της τουριστικής δραστηριότητας».
Ο γ.γ. αποκάλυψε ότι τις προσεχείς ημέρες θα τεθούν υπό συζήτηση στην Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων των έργων «Αποκατάσταση και βελτίωση λιμενικών και οδικών υποδομών Μακρονήσου» και «Επισκευή, βελτίωση και επέκταση προβλήτα Γυάρου».
Όπως είπε, «τα έργα αυτά συμβάλουν στην ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα των νησιών και αποτελούν μέρος της γενικότερης απόφασης της κυβέρνησης να αναδειχθούν ως τόποι μαρτυρίου και μνήμης, που έχουν αναπόσπαστα συνδεθεί με την νεότερη ιστορία της Ελλάδας».
Συνεχίζοντας τόνισε ότι βασικός σταθμός στην πόλη του Λαυρίου αποτελεί το ιστορικό λιμάνι, το οποίο απεικονίζει μια ανάγλυφη εικόνα της «χρυσής» βιομηχανικής εποχής που διήρκεσε για περίπου 80 χρόνια.
Κατά τον ίδιο, «κατά μήκος του λιμένα η συνάντηση με τα άψυχα αλιευτικά κατάλοιπα της προηγούμενης εποχής είναι αναπόφευκτη.
Οι γέφυρες φόρτωσης των μεταλλευμάτων και η «Γαλλική Σκάλα» παραμένουν ακόμα στο λιμάνι ως σύμβολα της πρότερης βιομηχανικής ακμής της πόλης, αποτελώντας μάλιστα τα πιο προχωρημένα θαλάσσια έργα της εποχής τους.
Από την κατασκευή του μέχρι σήμερα, από το 1886-1888 μέχρι την σταδιακή παύση λειτουργίας των μεταλλείων Λαυρίου 1982-1992 η Γαλλική Σκάλα δεν έχει μελετηθεί ούτε συντηρηθεί.
Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ότι ανέλαβε να εκπονήσει μία πρότυπη μελέτη αποκατάστασης της Γαλλικής Σκάλας στο λιμάνι Λαυρίου, σε συνεργασία με τον Δήμο Λαυρεωτικής, μέσω σχετικής Προγραμματικής Σύμβασης.
H πρότυπη μελέτη αποκατάστασης έφτασε στο τελικό στάδιο με μία ευρύτατη συνέργεια:
-Το ΕΜΠ με επτά εργαστήρια του, με όλο το ερευνητικό τους δυναμικό και την άμισθη συμμετοχή μίας δεκάδας καθηγητών του.
-Ο Δήμος Λαυρεωτικής και η Εταιρεία Μελετών Λαυρεωτικής με την επίσης εθελοντική συμβολή μίας ομάδας εξαίρετων ιστορικών και αρχιτεκτόνων της πόλης
-Ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου και η Περιφέρεια Αττικής η οποία χρηματοδοτεί την αποκατάσταση.
Σε λίγες εβδομάδες η μελέτη παραδίδεται στη δημοσιότητα με στόχο την άμεση δημοπράτηση της επισκευής.
Η Γαλλική Σκάλα είναι ένα εμβληματικό λιμενικό-βιομηχανικό μνημείο, από τα σημαντικότερα τοπόσημα της πόλης και του ευρύτερου ιστορικού και αρχαιολογικού συνόλου της Λαυρεωτικής.
Σε σταθερή ρότα έχει μπει πλέον και η υλοποίηση του Μουσείου Μεταλλείας – Μεταλλουργίας, το οποίο θα στεγαστεί στο παλιό μηχανουργείο εντός του Τεχνολογικού και Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου.
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων έχει εγκρίνει ομόφωνα την υλοποίηση του έργου και έχει υπογραφεί η προγραμματική σύμβαση ανάμεσα στο ΕΜΠ, το υπουργείο Πολιτισμού και την Περιφέρεια Αττικής, η οποία έχει εξασφαλίσει και τη χρηματοδότηση.
Ο προϋπολογισμός του έργου, 2.686.500 ευρώ, έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας Αττικής για το 2017.
Με τα στοιχεία οικονομικού αποτελέσματος του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου ΑΕ, για το 2017, φαίνεται πως ο Οργανισμός συνεχίζει σταθερά τη θετική πορεία των τελευταίων ετών.
Το Ισοζύγιο (Έσοδα – Έξοδα) της χρήσης του 2017 παρουσιάζει αυξητική τάση της τάξης του 1% σε σχέση με το 2016, ξεπερνώντας τα 858.000 Ευρώ και αυτό παρά την αντίστοιχη πτώση των εσόδων κατά περίπου 6,5%.
Η μείωση των εσόδων προήλθε κατά κύριο λόγο από:
-τις εμπορικές δραστηριότητες (-23%) και κύρια από την μειωμένη κίνηση RoRo πλοίων στη γραμμή Κων/πολη – Λαύριο – Τεργέστη,
-την κατακόρυφη πτώση της κρουαζιέρας (-59%),
ενώ αντισταθμίστηκε σε μεγάλο βαθμό από:
-τον υπερ-διπλασιασμό εσόδων από διερχόμενα σκάφη αναψυχής,
-τη σημαντική αύξηση εσόδων από τη διάθεση χώρων προσωρινής αποθήκευσης στις αποβάθρες του Νότιου λιμενικού τμήματος (42%), αλλά και
-τη διαχείριση των γεφυροπλάστιγγων του Οργανισμού.
Παράλληλα, οι δαπάνες του Οργανισμού παρουσιάζουν μείωση της τάξης του 9%, αποτέλεσμα κύρια εξορθολογισμού και βελτίωσης της διαχείρισης, κάτι που αποδεικνύεται και από το γεγονός πως οι δαπάνες συντήρησης και βελτίωσης των εγκαταστάσεων κινήθηκαν ανοδικά, παρά τη συνολική μείωση δαπανών του Οργανισμού.
Το 2017, μεταξύ άλλων, ο Οργανισμός ολοκλήρωσε τον εκσυγχρονισμό των τηλεπικοινωνιακών και δικτυακών συστημάτων και συστημάτων Πληροφορικής με τεχνολογίες αιχμής, ώστε να είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τη νέα Ψηφιακή εποχή.
Αντίστοιχες προβλέπονται και οι προοπτικές για το 2018, με προτεραιότητα στην προσπάθεια επανεκκίνησης της κρουαζιέρας σε μακροχρόνια και βιώσιμη βάση.
Η έξοδος από τη μνημονιακή περίοδο ανοίγει νέες προοπτικές για τη λιμενική βιομηχανία στη χώρα μας μέσα από σημαντικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων των ελληνικών λιμένων.
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση κινείται αδιάλλακτα στην κατεύθυνση της διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμανιών, με παράλληλη δυνατότητα αξιοποίησης ιδιωτικών πόρων, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο».