Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια του ελληνικού κοινοβουλίου το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Ειδικότερα, πέρα από τις θετικές ψήφους των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, μετά από βελτιωτικές τροποποιήσεις στις οποίες προχώρησε το υπουργείο το νομοσχέδιο ψήφισαν επί της αρχής η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι.
Η ΝΔ καταψήφισε επί της αρχής το σχέδιο νόμου αν και αναγνώρισε, στο κλείσιμο της συζήτησης, ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποδέχθηκε αρκετές προτάσεις και κατέθεσε τις αναγκαίες προσθήκες και βελτιωτικές τροποποιήσεις. Με βάση αυτή την παραδοχή, και όπως είπε ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Χαράλαμπος Αθανασίου, η ΝΔ δίνει σε επιμέρους άρθρα θετική ψήφο.
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων, ενώ «παρών» δήλωσε η Χρυσή Αυγή.
Μειώνεται το κόστος μεταφοράς επιβατών κα προϊόντων
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε «υλοποιούμε για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος για τη νησιωτικότητα. Οι νησιώτες θα έχουν συγκεκριμένο όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο».
Παράλληλα, σημείωσε ότι θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων και θα προσαρμοστεί, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με το κόστος στις χερσαίες μεταφορές.
Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην Αλόννησο, για την οποία οι μελέτες δείχνουν ότι το όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα φτάσει τα 3 εκατ. ευρώ, στη Μυτιλήνη θα φτάσει τα 6 εκατ., στην Χίο τα 5 εκατ. και στην Ικαρία τα 2 εκατ. ευρώ.
Τόνισε, δε, ότι η πιλοτική εφαρμογή δεν περιορίζεται μόνο στο Αιγαίο, αλλά αφορά και νησιά του Ιονίου.
Ακόμη, έχει προβλεφθεί η ίδρυση Παρατηρητηρίου για να ερευνά κατά πόσο ωφελούν οι πρόνοιες του μηχανισμού και να εντοπίσει τυχόν αδυναμίες στην πορεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, προκειμένου να γίνει το πρόγραμμα πιο χρηστικό για τους πολίτες.
«Θεσπίζουμε ένα σημαντικό μέτρο και θα το διαπιστώσουν γρήγορα οι νησιώτες» είπε ο κ. Κουρουμπλής και πρόσθεσε «Θα δούμε τι θα πουν οι νησιώτες για τα κόμματα που κυβέρνησαν στο παρελθόν και δεν το εφάρμοσαν και τι θα πουν για την κυβέρνηση που το εφαρμόζει κάτω από τις συγκεκριμένες δημοσιονομικές περιοριστικές συνθήκες».
Ο υπουργός επισήμανε, όμως, ότι για την κυβέρνηση δεν εξαντλούνται οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στη νησιωτική χώρα, αλλά θα πρέπει να συνεχιστούν εκείνες οι πολιτικές που θα βοηθήσουν τους νησιώτες να μην αισθάνονται κοινωνικά και οικονομικά αποκλεισμένοι.
Ως προς τη χρηματοδότηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε ότι είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, 60 εκατ. για το εξάμηνο που έρχεται και 150 εκατ. για τον επόμενο χρόνο, όταν το πρόγραμμα επεκταθεί σε όλα να νησιά της χώρας.
Αναπτυξιακού χαρακτήρα το νομοσχέδιο
Λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι σήμερα γίνεται μια θεσμική τομή που αποτελούσε διεκδίκηση των νησιωτών εδώ και πολλά χρόνια αλλά κανείς άλλος δεν τόλμησε να το προχωρήσει.
«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν διαχρονικά προγραμματική θέση της αριστεράς, ήταν προεκλογική θέση του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015, στο παράλληλο πρόγραμμα, ήταν δέσμευση του πρωθυπουργού στη Νίσυρο το 2016, και αυτές είναι πολιτικές εδαφικής συνοχής», είπε ο υφυπουργός και πρόσθεσε ότι ο Μηχανισμός που δημιουργείται είναι καινοτόμος σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς σε άλλες χώρες της Ευρώπης το Μεταφορικό Ισοδύναμο αφορά μόνο επιβάτες και όχι τη μεταφορά προϊόντων που περιλαμβάνει το ελληνικό σχέδιο.
Υπό την έννοια αυτή το νομοσχέδιο είναι και αναπτυξιακό αφού αίρει τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα των επιχειρήσεων και επιπλέον δίνει κίνητρα στους νησιώτες να φτιάξουν νέες επιχειρήσεις.