Οι ΗΠΑ αποτέλεσαν τον μεγαλύτερο εταίρο θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ στο β’ τρίμηνο του 2022, με συνολικά 61 εκατομμύρια τόνους.
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, η Ρωσία (57 εκατομμύρια τόνους) κατετάγη στη δεύτερη θέση, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (55 εκατομμύρια τόνοι), την Τουρκία (36 εκατομμύρια), την Κίνα (31 εκατομμύρια), τη Νορβηγία (29 εκατομμύρια), τη Βραζιλία (24 εκατομμύρια), την Αίγυπτο (19 εκατομμύρια τόνους), τη Νιγηρία (14). εκατομμύρια) και τον Καναδά (13 εκατομμύρια).
Μάλιστα, οι μεταφορές της ΕΕ με τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και το Ην. Βασίλειο μαζί αντιπροσώπευσαν το 1/3 των συνολικών θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών εκτός ΕΕ.
Συγκρίνοντας το β’ τρίμηνο του 2022 με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, οι θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ ΕΕ – Ρωσίας κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση (-22,1%), ακολουθούμενη από τη Βραζιλία (-12,6%).
Αντίθετα, η κίνηση στις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές ΕΕ μεταξύ Αιγύπτου και ΗΠΑ αυξήθηκε την ίδια περίοδο, κατά 22,9% και 21,1%, αντίστοιχα.
Κυριαρχούν τα υγρά χύδην αγαθά στις εμπορικές ροές
Στο β’ τρίμηνο του 2022, 17 από τις 20 κορυφαίες εμπορικές ροές ήταν κινήσεις προς το εσωτερικό και τρεις ήταν κινήσεις προς τα έξω: κινήσεις προς τα έξω κινητών μονάδων Roll-on Roll-off (Ro-Ro) προς το Ηνωμένο Βασίλειο (11 εκατομμύρια τόνοι) και μεγάλων εμπορευματοκιβωτίων προς την Κίνα (8 εκατομμύρια) και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ (7 εκατομμύρια).
Οι τρεις κορυφαίες μετακινήσεις προς το εσωτερικό ήταν μεγάλα εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα (16 εκατομμύρια), αργό πετρέλαιο από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ (10,4 εκατομμύρια) και προϊόντα πετρελαίου από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική Θάλασσα (10,4 εκατομμύρια).
Τα υγρά χύδην αγαθά (αργό πετρέλαιο, προϊόντα πετρελαίου και υγροποιημένο αέριο) κυριάρχησαν στις εισερχόμενες εμπορικές ροές, με εξαίρεση τα μεγάλα εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα. Άνθρακας από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και την Αυστραλία, μεταλλεύματα και γεωργικά προϊόντα από τη Βραζιλία και κινητές μονάδες Ro-Ro από το Ην. Βασίλειο.
Στο β’ τρίμηνο του 2022, το αργό πετρέλαιο (10 εκατομμύρια τόνοι) και το υγροποιημένο αέριο (9 εκατομμύρια) από λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ αντιπροσώπευσαν σχεδόν το 1/3 (32%) των συνολικών μεταφορών μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ. Οι εσωτερικές κινήσεις άνθρακα (7 εκατομμύρια) από τα ίδια λιμάνια των HΠA ήταν επίσης σημαντικές, αντιπροσωπεύοντας το 12% του συνόλου των μεταφορών.
Συγκρίνοντας το β’ τρίμηνο του 2022 με το ίδιο τρίμηνο του 2021, σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις στις κινήσεις προς το εσωτερικό. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στο υγροποιημένο αέριο, τον άνθρακα και το αργό πετρέλαιο από την Ανατολική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών (+87,7%, +85,4% και +64,6%, αντίστοιχα), αργό πετρέλαιο από την Αίγυπτο (+86,1%), το Ηνωμένο Βασίλειο (+61,5%), τη Νιγηρία (+35,7%), τη Νορβηγία (+32,7%) και την Τουρκία (+10,7%). άνθρακας από την Αυστραλία (+31,2%) και προϊόντα πετρελαίου από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική Θάλασσα (+11,1%).
Αντίθετα, μεγάλες μειώσεις παρατηρήθηκαν για το αργό πετρέλαιο από ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική Θάλασσα (-46,6%) και ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα (-24%), και μεταλλεύματα και γεωργικά προϊόντα από τη Βραζιλία (-34,1% και 14,3%, αντίστοιχα).
Όσον αφορά τις κινήσεις προς το εξωτερικό, μεγάλες μειώσεις παρατηρήθηκαν για τα μεγάλα εμπορευματοκιβώτια προς την Κίνα (-29,2%) και προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ (-10,4%).