Ρόλο διαχειριστή και επόπτη για τα επιμελητήρια αναφορικά με τις διαδικασίες που θα γίνονται στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης χρεών των επιχειρήσεων ζήτησε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ) και α΄ αντιπρόεδρος της ΚΕΕΕ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του επιμελητηρίου, με ομιλητή τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτη Κουρμούση.
Η κλειστή εκδήλωση πραγματοποιήθηκε προκειμένου οι διαμεσολαβητές που έχουν ενταχθεί στο μητρώο του Κέντρου Διαμεσολάβησης του ΒΕΘ να ενημερωθούν από πρώτο χέρι από τον κ. Κουρμούση σχετικά με τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ιδιωτικών χρεών που θα αρχίσει να τρέχει στις 3 Αυγούστου μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα τεθεί σε λειτουργία.
«Το γεγονός πως για πρώτη φορά διαμορφώνεται ένα εξωδικαστικό πλαίσιο, που δίνει την ευκαιρία σε μια υπερχρεωμένη επιχείρηση να συγκεντρώσει όλους τους πιστωτές της, προκειμένου να ρυθμίσει όλα τα χρέη της, αποτελεί μια ευχάριστη εξέλιξη» τόνισε ο πρόεδρος του ΒΕΘ επισημαίνοντας ωστόσο την ανάγκη η Πολιτεία να αναθέσει συγκεκριμένες αρμοδιότητες εποπτείας και διαχείρισης στα επιμελητήρια, προκειμένου να εξασφαλίσει την ομαλή εφαρμογή ενός κρίσιμης σημασίας νομοθετικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος του ΒΕΘ πρότεινε στον κ. Κουρμούση- αποτελεί πρόταση όλης της επιμελητηριακής κοινότητας – την αποστολή των αιτήσεων που υποβάλλονται στην ειδική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ειδικού Χρέους, στα αρμόδια επιμελητήρια, τα οποία κατόπιν θα αναθέτουν άμεσα την αίτηση και το συντονισμό της διαπραγμάτευσης σε διαπιστευμένους μεσολαβητές από τον σχετικό πίνακα του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη στο Κέντρο Διαμεσολάβησης που λειτουργεί στο ΒΕΘ είναι εγγεγραμμένοι 101 διαμεσολαβητές.
Πως θα γίνεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός
Όπως εξήγησε ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους η επιχείρηση με τους κωδικούς που έχει στο taxisnet μπαίνει στην πλατφόρμα που αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή στη Γραμματεία και επισυνάπτει όλα τα χρέη είτε αφορούν τράπεζες, δημόσιο, εφορία, τελωνείο, ασφαλιστικά ταμεία, δήμοι, προμηθευτές.
«Μετά τη βεβαίωση των οφειλών γίνονται έλεγχοι προκειμένου να αποφευχθούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Στη συνέχεια, η υπόθεση ανατίθεται σε έναν συντονιστή, που κατά βάση είναι ένας διαμεσολαβητής από το αντίστοιχο μητρώο του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Ο διαμεσολαβητής ειδοποιεί όλους τους πιστωτές, κάθονται στο ίδιο τραπέζι και συζητούν πως η επιχείρηση θα παραμείνει ανοιχτή» ανέφερε ο κ. Κουρμούσης.
Ακολουθεί εν συνεχεία διαπραγμάτευση για το τι πρέπει να πληρώνει ο οφειλέτης στον κάθε έναν από τους πιστωτές, ψηφίζουν και εφόσον το 60% συμφωνεί σε μια λύση, αυτομάτως υπογράφουν τη σύμβαση αναδιάρθρωσης και η διαδικασία ολοκληρώνεται με την επιχείρηση να γνωρίζει το τι πρέπει να πληρώνει στον καθέναν. Εάν και εφόσον υπάρχουν ενστάσεις από κάποιους που διαφώνησαν, η επιχείρηση μπορεί εάν θέλει να απευθυνθεί στο δικαστήριο και να λάβει μια επικύρωση αυτής της απόφασης, ώστε να επιβληθεί πλέον και σε οποιονδήποτε έχει κάποια ένσταση. Ο νόμος λέει ρητά ότι η σύμβαση την οποία υπέγραψε το 60% των πιστωτών του χρέους είναι δεσμευτική για όλους τους υπόλοιπους.
Σημειώνεται ότι συντονιστής, όπως προβλέπει ο νόμος, δεν είναι κατ ανάγκη δικηγόρος, αλλά κάποιος, ο οποίος ως “τοποτηρητής” ελέγχει αν ακολουθείται ο νόμος. Ο κ. Κουρμούσης σημείωσε πως αυτό ήταν απαίτηση των θεσμών καθώς στην υπόλοιπη Ευρώπη η διαδικασία δεν ελέγχεται κατ΄ ανάγκη από δικηγόρους. Αρχικά προβλέπονται 50 συντονιστές για τους εξωδικαστικούς συμβιβασμούς, που θα υλοποιηθούν στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ ο αριθμός τους θα αυξηθεί εάν λόγω του όγκου των εργασιών δεν επαρκούν.
Την άποψη πως αν μία διαδικασία είναι νόμιμη, ή όχι μπορούν μόνο οι δικηγόροι να γνωρίζουν και όχι ο οποιοσδήποτε συντονιστής εξέφρασε ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Βαλεργάκης.