Πρόταση προς τους Δημάρχους της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης για τον καθορισμό των δημοτικών τελών των επιχειρήσεων κατέθεσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ).
Την σχετική πρόταση-επιστολή απηύθυνε ο α’ Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, προς τους Δημάρχους της Π.Ε. Θεσσαλονίκης.
Το περιεχόμενο της επιστολής
«Αξιότιμοι κύριοι Δήμαρχοι,
Όπως γνωρίζετε, σύμφωνα με το αρ.51 παρ.2 του Ν.4647/2019, οι ιδιοκτήτες ακινήτων, καλούνται μέχρι τις 30.09.2020, κατόπιν διαδοχικών παρατάσεων, να υποβάλουν στους Δήμους δήλωση με τα πραγματικά στοιχεία για τα τετραγωνικά μέτρα των επιφανειών των κτισμάτων και των οικοπέδων τους, σύμφωνα με τα δηλωθέντα στο Ε9, προκειμένου να αποφύγουν την επιβολή υψηλών προστίμων και αναδρομικές χρεώσεις δημοτικών φόρων και τελών.
Ειδικά όσον αφορά τις επιχειρήσεις, με την ανωτέρω δήλωση τα μέχρι σήμερα δηλωθέντα τετραγωνικά μέτρα για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν θα πολλαπλασιαστούν, δεδομένου μάλιστα ότι βάσει του Ν.25/1975, για τον υπολογισμό των τελών σε ορισμένες περιπτώσεις λαμβάνονταν υπόψη πλασματικά μέτρα.
Είναι προφανές ότι η εξέλιξη αυτή, αν δεν συνοδευτεί από ανάλογη μείωση των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, θα οδηγήσει σε υπέρμετρη αύξηση των οφειλών των επιχειρήσεων στους δήμους, παρά το γεγονός ότι ειδικά οι βιοτεχνίες και οι βιομηχανίες προωθούν πλέον τα περισσότερα από τα απορρίμματά τους στην ανακύκλωση, οπότε η αποκομιδή τους από τους Δήμους είναι ιδιαιτέρως περιορισμένη.
Σύμφωνα δε με το αρ.1 του Ν.25/1975, όπως τροποποιήθηκε με τους Ν. 4555/2018 και 1080/1980, πέραν των 3 γενικών συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους για ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κατοικίες, κοινωφελείς σκοπούς και άσκηση οικονομικής δραστηριότητας, αντίστοιχα, προβλέπεται η δυνατότητα του δημοτικού συμβουλίου να ορίσει ειδικούς συντελεστές για συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό αιτιολογείται ειδικώς λόγω της επιφάνειας, της χρήσης τους, της γεωγραφικής ζώνης στην οποία βρίσκονται ή άλλων ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους.
Άλλωστε, σύμφωνα με τον ανωτέρω νόμο, για χώρους μεγάλης επιφάνειας, θα πρέπει για τον υπολογισμό του τέλους να λαμβάνονται υπόψη οι παρεχόμενες υπηρεσίες καθαριότητας και ο πράγματι εξυπηρετούμενος από τις υπηρεσίες καθαριότητας χώρος.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και ενόψει της προσεχούς απόφασης των δημοτικών συμβουλίων για τον καθορισμό των συντελεστών των δημοτικών τελών για το επόμενο έτος, προτείνουμε τα ακόλουθα:
- Να μειωθεί το ύψος των συντελεστών για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις, καθώς λόγω της δήλωσης διόρθωσης τετραγωνικών, τα δηλωθέντα τετραγωνικά μέτρα των ακινήτων αυτών θα πολλαπλασιαστούν.
- Να καθοριστεί μειωμένος συντελεστής για χώρους από 1.000 έως 6.000 τ.μ., ο οποίος θα ανέρχεται στο 30% του αρχικού συντελεστή, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στον Ν.25/1975.
- Να καθοριστεί μειωμένος συντελεστής για χώρους άνω των 6.000 τ.μ., ο οποίος θα ανέρχεται στο 10% του αρχικού συντελεστή, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στον Ν.25/1975.
- Ο συντελεστής για τους βοηθητικούς χώρους να καθοριστεί στο 20% του αρχικού συντελεστή.
- Οι μη ηλεκτροδοτούμενοι και μη χρησιμοποιούμενοι χώροι να εξαιρεθούν των δημοτικών τελών.
Θεωρώντας, κύριοι Δήμαρχοι, ότι τα ανωτέρω μέτρα είναι αναγκαία, προκειμένου στην παρούσα δυσχερή οικονομική συγκυρία που έχει προκαλέσει η αιφνίδια έλευση της πανδημίας COVID-19, να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις να εξοφλήσουν εμπρόθεσμα και στο ακέραιο τις οφειλές τους, παρακαλούμε να διερευνήσετε τη δυνατότητα υιοθέτησης των προτάσεών μας».