Έφτασε η «μεγάλη στιγμή» για την Πάτρα. Την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου ολοκληρώνεται η φάση της εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για το έργο της ολοκλήρωσης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών, με αρχικό προϋπολογισμό 477 εκατ. ευρώ και αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Πρόκειται για ένα «πολύπαθο» έργο, η προκήρυξη του οποίου καθυστέρησε σημαντικά τα τελευταία χρόνια και πραγματοποιήθηκε έπειτα από έντονες διαπραγματεύσεις και διαφορετικές αντιλήψεις.
Το ζητούμενο είναι η Πάτρα να συνδεθεί με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο και ο σιδηρόδρομος να οδηγήσει στην περαιτέρω ανάπτυξη της πόλης.
Από την άλλη πλευρά, όλα θα εξαρτηθούν από την ανταπόκριση που θα τύχει ο διαγωνισμός από τις κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς το τεχνικό αντικείμενο του έργου έχει πολλές απαιτήσεις.
Πως θα συνδεθεί η πόλη της Πάτρας και ο λιμένας με τον σιδηρόδρομο
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή:
-Του συνόλου των έργων υποδομής, όπως χωματουργικές εργασίες, τεχνικά αντιστήριξης, τεχνικά C&C για την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής («ΣΓ») και των συνοδών έργων (διόδων και εξόδων διαφυγής, πυροσβεστικά σημεία κτλ.), τεχνικά άνω και κάτω διαβάσεων οδών και πεζών, διευθέτησης ποταμών και λοιπών υδραυλικών έργων κτλ.
–Έντεκα (11) Km περίπου επιδομής διπλής σιδηροδρομικής γραμμής (σκυρογραμμή και σταθερή επιδομή), περιλαμβανομένων των απαραίτητων παρακαμπτηρίων γραμμών, καθώς και όλων των απαραίτητων αλλαγών τροχιάς ή/και διασταυρώσεων για την ομαλή και ασφαλή σιδηροδρομική κυκλοφορία και της εγκατάστασης σταθερών σιδηροδρομικών σημάτων. Η μέγιστη ταχύτητα μελέτης έχει οριστεί V=120 km/h.
–Οκτώ (8) Σιδηροδρομικών Στάσεων («ΣΣτ») (Καστελλόκαμπου, Μποζαΐτικων, Κανελλοπούλου, Αγυιάς, Παναχαϊκής, Αγ. Διονυσίου, Τριών Συμμάχων, Αγ. Ανδρέα) και του τερματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού στον Νέο Λιμένα Πάτρας, με τις απαιτούμενες αποβάθρες κατάλληλου μήκους και πλάτους, κτιριακές εγκαταστάσεις και με τον περιβάλλοντα χώρο αυτών.
Στα υπόγεια τμήματα του έργου, οι ΣΣτ θα είναι υπόγειες. Στη Σιδηροδρομική Στάση Αγ. Ανδρέα περιλαμβάνονται και τα έργα διευκόλυνσης μετεπιβίβασης με την υφιστάμενη μετρική ΣΓ προς Πύργο.
-Οδικών έργων αποκατάστασης – αναβάθμισης του υφιστάμενου παράπλευρου οδικού δικτύου με την απαραίτητη σήμανση και ασφάλιση αυτών, μετατοπίσεις αγωγών ΟΚΩ (όπου απαιτείται), αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, σύνδεση με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του ΑΔΜΗΕ, κατασκευή δικτύων αποχέτευσης – αποστράγγισης του συνόλου των σιδηροδρομικών και οδικών έργων, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων τεχνικών διέλευσης των ποταμών Μειλίχου και Διακονιάρη μετά των προσωρινών έργων διευθέτησης αυτών κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
-Έργων περίφραξης και μέτρων ασφαλείας της νέας ΣΓ και εγκατάστασης αντιθορυβικών πετασμάτων και τυχόν λοιπών μέτρων αντιθορυβικής και αντικραδασμικής προστασίας σε τμήματα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής όπου απαιτηθεί.
-Έργων προσωρινών οδικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
-Η/Μ εγκαταστάσεων εντός των τεχνικών C&C.
-Σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
-Συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
-Σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
-Συστήματος παρακολούθησης ποιότητας περιβάλλοντος.
-Επαλήθευση «ΕΚ» όλων των υποσυστημάτων του έργου, σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, καθώς και τον Ν. 4632/2019, που ενσωμάτωσε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/797.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣ, η συνολική διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 48 μήνες, ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής, ο χρόνος εγγύησης και το κόστος του έργου θα καθοριστεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού, δηλαδή έπειτα από τη διαβούλευση με τις υποψήφιες κατασκευαστικές εταιρείες.