Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, το 2019, επιφέρει αυξήσεις στα τέλη πρόσβασης. Ο ΟΣΕ προσανατολίζεται σε σημαντικές ανατιμήσεις από το 2020, με στόχο τα τιμολόγια του να εναρμονίζονται με τα αντίστοιχα γειτονικών χωρών.
Του Φώτη Φωτεινού
Σήμερα, η χρέωση είναι περίπου 1 ευρώ το τρενοχιλιόμετρο και θα ανέλθει σταδιακά στα 3 – 4 ευρώ.
Η αύξηση των τιμών συναρτάται άμεσα και με την διασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού, ο οποίος έχει δυο κύριες πηγές εσόδων: Την κρατική επιδότηση και τα τέλη χρήσης.
«Ενα ακόμη μεγάλο ζήτημα για τον Οργανισμό, που μέχρι σήμερα αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα του, στερώντας του κρίσιμα έσοδα, είναι τα πολύ χαμηλά τέλη υποδομής.
Με την ισχύουσα δήλωση δικτύου, τα οριζόμενα τέλη δεν καλύπτουν ούτε μέρος των λειτουργικών εξόδων του Οργανισμού, ούτε αντιστοιχούν στην υφιστάμενη κατάσταση του δικτύου και στα έργα υποδομής και επιδομής», υπογράμμισε πρόσφατα, σε ημερίδα, ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Κακουλάκης.
«Ο ΟΣΕ βρίσκεται σε μία διαδικασία ριζικής αναθεώρησης του μοντέλου υπολογισμού τελών πρόσβασης και όχι μόνο, λαμβάνοντας υπόψη τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2015/909, τη διερεύνηση της εφαρμογής mark-ups, χρεώσεις ΕΤCS, χρεώσεις ορθής χρήσης αιτούμενης/δεσμευμένης χωρητικότητας και φυσικά τη σύνδεση της Δήλωσης Δικτύου με τη βάση RINF και τις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης τροχαίου υλικού», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Οργανισμού.
«Αποτελεί παραδοχή ότι ενόψει της εναρμόνισης με τις κοινοτικές οδηγίες, αλλά και σε μία εντελώς απελευθερωμένη αγορά τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές, τα τέλη υποδομής πρέπει να επανεξεταστούν στο μέλλον και να αντιστοιχούν στις προσφερόμενες υπηρεσίες και δίκτυο», επισήμανε στο τέλος.
Σημειώνεται ότι, πέρσι, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ΟΣΕ (συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιχορήγηση) ανήλθε στα 78,6 εκατ. ευρώ, έναντι 69,7 εκατ. το 2016, ενώ οι λειτουργικές ζημιές (EBITDA) συρρικνώθηκαν στα 14,4 εκατ., έναντι 20,6 εκατ. το 2016.