Διεξήχθη η πρώτη συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη με τη διοίκηση της Hellenic Train.
Του Φώτη Φωτεινού
Στο επίκεντρο της συνάντησης τέθηκε η ανάγκη βελτίωσης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Hellenic Train.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, προερχόμενες από το υπουργείο Μεταφορών, «ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τη Hellenic Train, όλα είναι στο τραπέζι».
Και σήμερα, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπως πριν από μερικές ημέρες στη Βουλή, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε «στην κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027».
Σημειώνεται ότι βάση των διαπραγματεύσεων ελληνικού Δημοσίου – Hellenic Train αποτελεί ο νόμος 4953/2022 για την ανάθεση των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών για 10 + 5 χρόνια στη Hellenic Train.
Σύμφωνα με αυτό, η Hellenic Train καλείται να πραγματοποιήσει επενδύσεις 163,5 εκατ. ευρώ, κυρίως σε τροχαίο υλικό και συστήματα IT.
Στον αντίποδα, η εταιρεία, όπως αναφέρεται στον νόμο του 2022, θα λαμβάνει 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ήτοι 750 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, με το υπουργείο Μεταφορών να υποστηρίζει, τότε, ότι το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης, επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Το επενδυτικό πλάνο της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που συμφωνήθηκε το 2022
Όπως προαναφέρθηκε, η συνολική κεφαλαιακή δαπάνη της Hellenic Train που συμφωνήθηκε το 2022 ανέρχεται στο ποσό των 163,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
Επενδυτική δραστηριότητα | Ολοκλήρωση επένδυσης | Δαπάνη σε εκατ. ευρώ |
Απόκτηση και δρομολόγηση 5 ηλεκτροκίνητων τρένων ETR 470 | 31/12/2022 | 47,5 |
Μίσθωση 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων | 31/12/2027 | 54 |
Μίσθωση 10 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων | 31/12/2027 | 32 |
Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφοριών («Information Technology» – ΙΤ), όπως Σύστημα πληροφόρησης επιβατών, νέα εμπορική πλατφόρμα, ενσωμάτωση περιστρεφόμενων θυρών (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου) στην Αθήνα, Σύστημα Διαχείρισης Στόλου | 31/12/2024 | 15 |
Αναβάθμιση 15 μισθωμένων τρένων | 31/12/2029 | 15 |
Σύνολο | 163,5 |
Σχετικά με τα δέκα νέα τρένα υδρογόνου και τα δέκα νέα ηλεκτροκίνητα τρένα, η Hellenic Train, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε το 2022 το υπουργείο Μεταφορών, θα πληρώσει το 40% της αγοραίας αξίας των εν λόγω τρένων, τα οποία σχεδιαζόταν να αγοράσει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία – σύμφωνα με τον νέο νόμο για τον σιδηρόδρομο – ενσωματώνεται στον ΟΣΕ / Σιδηροδρόμους Ελλάδας (το τμήμα του τροχαίου υλικού).
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως είχε ανακοινωθεί τότε, θα κάλυπτε το υπόλοιπο 60% από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, η ελληνική κυβέρνηση θα ζητήσει από τη Hellenic Train την επαναδιαπραγμάτευση της ανωτέρω σύμβασης και τη δρομολόγηση, από πλευράς της, νέων τρένων στο ελληνικό δίκτυο (κυβερνητικοί φορείς θεωρούν «ανεπιτυχές» το εγχείρημα με τα ETR 470) και ειδικότερα, στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, έως το 2027.
Σε περίπτωση μη εξεύρεσης συμβιβαστικής λύσης, όλα τα ενδεχόμενα φαντάζουν εφικτά.
ΕΝΑ ΘΑ ΠΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΡΑΤΩΣ ΓΕΝΙΚΑ ΘΑ ΠΡΕΠΙ ΝΑ ΓΙΝΙ ΕΠΑΒΑΚΙΝΥΣΙ ΣΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΛΙΤΟΥΡΙ ΤΥΠΟΤΑΤ ΣΤΗΝ ΚΑΙΜΕ Ι ΕΛΛΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΟΦΙΛΕΤΕ ΣΤΗΣ ΚΥΦΕΡ ΙΣΙΣΥΣ ΥΔΙΕΤΕΡΑ ΑΠΩ ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΥΤΕΥΣΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΥΡΑΝ ΕΝΑΚΡΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΠΡ ΤΟΓΕ Ι ΤΟΜΕΑ ΔΕΥΤΕΡ ΓΕ Ι ΚΛΙΣΤΟΥΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤΑΠΙΕΙΣΥ ΒΙΩΜΙΧΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΑΝΤΥΣΑΝ ΝΑ ΜΙΝ ΠΑΡΑΓΙ ΤΗΠΟΤΑ ΚΑΤΙ ΠΥΓΕ ΝΑ ΚΑΝΙ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΙΣ Ο ΝΕ ΤΕΡΩΣ ΕΠΑΝΙΔΡΙΣΙ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΞΕΝΩΣ ΔΑΚΤΥΛΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΝΧΩΡΙΑ ΣΥΜΦΕΡΩΝΤΑ ΤΟΥ ΒΑΘΙ ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΕΝ ΤΩΝ ΑΦΥΣΑΝ ΑΥΤΑ ΞΥΠΝΑΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΑΣ ΠΕΡΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΤΡΗΣ ΑΥΤΑ