Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε, πριν από λίγες ημέρες, ότι ενέκρινε, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, απόφαση της κυβέρνησης της Γερμανίας, ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στις μεταφορές μεμονωμένων και ομαδικών βαγονιών.
Το μέτρο, όπως αναφέρεται, θα συμβάλει στη διασφάλιση ότι ο τομέας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα παραμείνει ανταγωνιστικός, διατηρώντας παράλληλα τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του σιδηροδρόμου, σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής της Επιτροπής για την αειφόρο και έξυπνη κινητικότητα και την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Το γερμανικό μέτρο
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή την πρόθεσή της να εισαγάγει ένα πρόγραμμα 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών υπηρεσιών μεμονωμένων και ομαδικών βαγονιών.
Στόχος του προγράμματος είναι να βοηθήσει τους φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων να καλύψουν μέρος του υψηλού λειτουργικού κόστους.
Με τον τρόπο αυτό, το πρόγραμμα στοχεύει να υποστηρίξει και να διατηρήσει τη στροφή από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, προωθώντας έτσι ένα πιο πράσινο μέσο μεταφοράς.
Στη μεταφορά φορτίου με ένα βαγόνι, μεμονωμένα βαγόνια ή ομάδες βαγονιών από διαφορετικούς αποστολείς ομαδοποιούνται για να σχηματίσουν μια αμαξοστοιχία. Αντίθετα, οι ομαδικές μεταφορές φορταμαξών διατηρούν την ίδια σύνθεση από την προέλευση έως τον προορισμό και είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο του καθεστώτος για ταξίδια μέγιστης απόστασης 300 km, εάν εκτελούνται από τρένα μικρών «μπλοκ» με έως και 15 βαγόνια.
Και οι δύο τύποι μεταφορών βρίσκονται σε πλαίσιο για την επίτευξη οικονομικής βιωσιμότητας.
Στο πλαίσιο του καθεστώτος, η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων. Ο μέγιστος ετήσιος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 320 εκατ. ευρώ, με συνολικό προϋπολογισμό 1,7 δισ. ευρώ για την πενταετή διάρκεια του προγράμματος. Το πρόγραμμα θα ισχύει μέχρι το 2029.