Το πλαίσιο της νέας σύμβασης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) για τις άγονες γραμμές, παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σχεδιάσει το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ, ύψους 4,5 δισ. ευρώ.
Και παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης και εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, ύψους 1,2 δισ. Ευρώ.
Στη συνέχεια υπογράμμισε ότι με τη νέα σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για πρώτη φορά επιτυγχάνονται πέντε πολύ σημαντικά πράγματα:
-Πρώτον, θα γίνονται δρομολόγια σε όλη τη χώρα, στο σύνολο του δικτύου ακόμα και στους θεωρούμενους μη εμπορικούς προορισμούς. Κι αυτό πλέον θα διασφαλίζεται πραγματικά, αφού για πρώτη φορά προβλέπονται ρήτρες και κυρώσεις.
«Μέχρι σήμερα, είτε ήταν κρατική είτε ιδιωτική η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λάμβανε όλα τα χρήματα για τις άγονες γραμμές χωρίς επί της ουσίας να ελέγχει κανείς εάν αυτά τα δρομολόγια εκτελούνται. Με αυτή τη σύμβαση, μπαίνει ένα τέλος σε αυτό», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
-Δεύτερον, το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης θα επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. «Διότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως χρήστης της γραμμής πληρώνει τέλη χρήσης σε αυτόν που είναι ο διαχειριστής της γραμμής και αυτός είναι ο κρατικός ΟΣΕ», εξήγησε.
-Τρίτον, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται σε συγκεκριμένες επενδύσεις για νέα, σύγχρονα τραίνα, ηλεκτρικά και τραίνα υδρογόνου, με στόχο τη βελτίωση τόσο των υποδομών όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
-Τέταρτον, το ελληνικό Δημόσιο και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμφωνούν πως όσο περισσότερο υλοποιούνται οι επενδύσεις, τόσο περισσότερο θα διαρκέσει κι αυτή η νέα σύμβαση.
-Πέμπτον, προβλέπεται κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος. Δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο θα προσβλέπει να πάρει περισσότερα χρήματα.
Άμεσο όφελος για το Δημόσιο 450 εκατ. ευρώ και σε βάθος 10ετίας περίπου δύο δισ. ευρώ
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το συνολικό όφελος από τη νέα σύμβαση για το ελληνικό Δημόσιο υπολογίζεται (μαζί με τη μισθοδοσία) περίπου στα δύο δισ. ευρώ για 10 χρόνια, ενώ το άμεσο όφελος είναι γύρω στα 450 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο δίνει αυτή τη στιγμή 50 εκατ. ευρώ, που ούτως ή άλλως θα έδινε, και θα λάβει πίσω περίπου 450 εκατ. ευρώ σε μορφή επενδύσεων από την εταιρεία.
Σχετικά με την σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε πως προβλέπονται πέντε ζεύγη δρομολογίων με Intercity και δύο ζεύγη με Intercity Express.