Η οικονομική προσφορά των Ιταλών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συνάμα, η αποτίμηση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας από τους ανεξάρτητους αποτιμητές του ΤΑΙΠΕΔ, θα κρίνουν την εξέλιξη του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Του Φώτη Φωτεινού
Ήδη, στη σιδηροδρομική αγορά «ακούγονται» διάφορα ποσά για την οικονομική προσφορά του ομίλου της Ferrovie dello Stato Italiane. Από 10 εκατ. έως 40 εκατ. για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η διαφορά είναι… χαώδης. Ασφαλώς, με 10 εκατ. η προσφορά απορρίπτεται, ενώ με 40 εκατ. «στο ΤΑΙΠΕΔ ανοίγουν σαμπάνιες».
Πως προκύπτει η αποτίμηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Συνήθως, σε διεθνείς διαγωνισμούς το εφάπαξ τίμημα σχετίζεται με τα EBITDA, τα οποία πολλαπλασιάζονται 10 – 12 φορές.
Με δεδομένο ότι τα λειτουργικά κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το 2015, έφτασαν τα 2,7 εκατ. και το 2014 τα 1,4 εκατ., ίσως μια προσφορά της τάξης των 25 εκατ. να κρίνεται «ικανοποιητική βάση».
Από την άλλη πλευρά, η πρώτη πρόταση των Ιταλών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι – σίγουρα – η πιο χαμηλή, αφού γνωρίζουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει καλύτερο τίμημα, σε συνδυασμό με το αποτέλεσμα της ανεξάρτητης αποτίμησης. Το μέγα ζητούμενο είναι οι μεταξύ τους διαφορές να μην είναι μεγάλες.
Στα 464 εκατ. τα καθαρά κέρδη των Ιταλών το 2015
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι πέρα από την Trenitalia, έχουν ως πηγές εσόδων την κατασκευή σιδηροδρομικών υποδομών και τη μίσθωση ακινήτων, διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μάλιστα, πριν από κάποιους μήνες, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renato Mazzoncini, στο Κοινοβούλιο της χώρας, είχε αναφέρει ότι η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτιμάται κάτω από 100 εκατ.
Το 2015, ο ιταλικός όμιλος είχε συνολικά έσοδα 8,6 δις. (η θυγατρική Trenitalia 5,5 δις.), έναντι 8,4 δις. το 2014 και καθαρά κέρδη 464 εκατ., έναντι 303 εκατ. το 2014.
Άξιο αναφοράς είναι ότι η διοίκηση ενέκρινε την άντληση δανείων έως 1,8 δις., προκειμένου να χρηματοδοτήσει υποδομές για highspeed τρένα και την προμήθεια τροχαίου υλικού.