Δημοσιεύτηκε από την ΕΡΓΟΣΕ ο διαγωνισμός για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, με προϋπολογισμό δημοπράτησης 192,5 εκατ. ευρώ και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το CEF 2021- 2027.
Επιμέλεια: Φ. Φωτεινός
Το έργο αυτό είναι σημαντικό, καθώς, με την ολοκλήρωσή του, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας (το εμπορικό τμήμα του λιμένα Καβάλας έχει παραχωρηθεί σε ιδιώτες), με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, επιτρέποντας τη σύνδεση του και με το δίκτυο γειτονικών χωρών.
Η περιγραφή του έργου
Το έργο της νέας, μονής σιδηροδρομικής γραμμής (Σ.Γ.) Νέα Καρβάλη – Τοξότες αποτελεί τμήμα του μελλοντικού σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Τοξότες Ξάνθης.
Η αρχή του παρόντος έργου τίθεται βορειοανατολικά του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου θα διαμορφωθεί απλός σταθμός με επιβατική στάση (Σιδηροδρομική στάση Νέας Καρβάλης).
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή κατευθύνεται ΒΑ κινούμενη σε γενικές γραμμές παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο Α2 (Εγνατία Οδός), διέρχεται μεταξύ του οικισμού Πετροπηγή και της ΒΙΠΕ Καβάλας, πλησίον του οικισμού Γραβούνας ΒΔ της Χρυσούπολης.
Στην περιοχή αυτή διαμορφώνεται ο σιδηροδρομικός σταθμός (Σ.Σ.) Γραβούνας που θα εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή της Χρυσούπολης.
Η γραμμή συνεχίζει προς τα ΒΑ, γεφυρώνοντας τον ποταμό Νέστο. Το πέρας του έργου βρίσκεται στην περιοχή του παλαιού Εργοστασίου Ζάχαρης Τοξοτών στα ΝΔ της πόλης της Ξάνθης, όπου διαμορφώνεται σύνδεση με την υφιστάμενη μονή Σ.Γ. Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης.
Το μήκος της νέας γραμμής είναι περίπου 31,7 χλμ. Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης δευτερεύων, συνδετήριος κλάδος μονής Σ.Γ. που εκκινεί από τον Σ.Σ. Νέας Καρβάλης και οδεύει ΝΔ προς τον εμπορικό λιμένα της Καβάλας «Φίλιππος Β», με μήκος περίπου 5,3 χλμ. συνδετήριου κλάδου και πριν την είσοδο στον λιμένα διαμορφώνεται Εμπορευματικός Σταθμός Διαλογής.
Η εν λόγω δευτερεύουσα Σ.Γ. περατούται εντός της χερσαίας ζώνης του Λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β», όπου διαμορφώνεται επιλιμένιος σταθμός.
Στο έργο δεν περιλαμβάνεται η σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής, αλλά στον σχεδιασμό όλων των επί μέρους έργων υπάρχει η πρόνοια μελλοντικής υλοποίησης αυτών.
Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 66 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.