Στην παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας του σιδηροδρόμου, δηλαδή σε ανθρώπινα λάθη, απέδωσε το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλή στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη.
Στην πολύωρη κατάθεσή του, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ανέλαβε την πολιτική ευθύνη για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Επίσης, απέδωσε το μοιραίο συμβάν σε ανθρώπινα λάθη, ενώ τη μετάταξη του σταθμάρχη Λάρισας, την χαρακτήρισε «νόμιμη».
“Για να είναι ασφαλή τα τρένα είναι σημαντικό να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας τους. Αυτός ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας παραβιάστηκε κατά συρροή εκείνο το μοιραίο βράδυ. Τέτοιες παραβιάσεις καμία σύμβαση 717 δεν θα μπορούσε να αντιμετωπίσει”, ανέφερε μεταξύ άλλων.
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος και τη λειτουργία των συστημάτων τη μοιραία βραδιά, ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι ο σταθμός της Ζάχαρης δεν έβλεπε το σημείο του δυστυχήματος.
«Ο σταθμάρχης της Λάρισας έβλεπε για αρκετά μεγάλο διάστημα ότι είχε βάλει την αμαξοστοιχία ανάποδα στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Αυτό δεν το λέω εγώ, το έχουν πει πάνω από 10 μάρτυρες», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «o μηχανοδηγός, κατά τα λεγόμενα των ειδικών που ήρθαν εδώ, θα έπρεπε να είχε καταλάβει ότι πήγαινε ανάποδα».
Απαντώντας σε ερώτηση για ποιον λόγο δεν συναντήθηκε ποτέ με την πρόεδρο της ΡΑΣ, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η κ. Τσιαπαρίκου ποτέ δεν ζήτησε να τον δει. Υπενθύμισε ότι έχει ληφθεί μία απόφαση σε επίπεδο ΕΕ, τον έλεγχο στις μεταφορές να ασκούν ανεξάρτητες αρχές, όπως η ΡΑΣ.
Εξήγησε, επίσης, ότι υπεύθυνος να πάρει μία απόφαση για ενδεχόμενη διακοπή των σιδηροδρομικών δρομολογίων δεν είναι ο υπουργός, αλλά ο διαχειριστής της υποδομής ή η ΡΑΣ, ξεκαθαρίζοντας ότι ποτέ δεν τέθηκε αυτό το ζήτημα στο τραπέζι.
Σε ερώτηση, εάν υπήρξε σύγκρουση συμφερόντων, καθώς την περίοδο που το υπουργείο Μεταφορών διαπραγματευόταν με τη Hellenic Train την υπογραφή της σύμβασης του 2022 (με μείωση, όπως υποστηρίχτηκε, κατά 650 εκατ. ευρώ των υποχρεωτικών επενδύσεων της εταιρείας ), ο νομικός σύμβουλος του υφυπουργού Υποδομών Γ. Καραγιάννη ήταν παράλληλα νομικός σύμβουλος της Hellenic Train, ο κ. Καραμανλής απάντησε αρνητικά, διότι, όπως ανέφερε, “ήταν νομικός σύμβουλος του υφυπουργού Υποδομών και όχι του υφυπουργού Μεταφορών”.