Η Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών και η Ομάδα Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παραδουνάβιων Περιοχών διοργάνωσαν, το διήμερο 3 – 4 Οκτωβρίου, στο Βελιγράδι, το workshop «Regional Rail Connectivity».
Υπενθυμίζεται ότι, το πρώτο workshop για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών δικτύων στη Νοτιανατολική Ευρώπη πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας, το 2018, από την Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) και την UNECE.
Στο workshop, όπου συμμετείχε από ελληνικής πλευράς η ΕΕL, συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα της ανάπτυξης των σιδηροδρομικών συνδέσεων και των αντίστοιχων hubs στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη.
Η Ελλάδα, με γνώμονα τη θέση της, τις προοπτικές και τις υποδομές της, ανέδειξε κατά τη διάρκεια του workshop ότι παραμένει ένας από τους ισχυρούς περιφερειακούς πυλώνες διέλευσης εμπορευματικών ροών της Ευρώπης, λόγω των λιμένων της.
Το 50% των φορτίων που προέρχονται από την Ασία διακινούνται μέσω της χώρας μας, η οποία διαπραγματεύεται ετησίως περίπου 4,5 δισ. τόνους αγαθών με γειτονικά κράτη-μέλη της ΕΕ και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ με τα Δυτικά Βαλκάνια (ELSTAT 2016).
Παρόλα αυτά, οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις εξακολουθούν να παρουσιάζουν αδυναμίες σε μέρη με ανεπαρκή υποδομή, καθυστερήσεις και αναξιόπιστους χρόνους διέλευσης των συνόρων.
Όπως ανάφερε κατά την παρουσίασή του ο πρόεδρος του Οργανισμού, Νικόλαος Ροδόπουλος, εκπροσωπώντας την Ελληνική Εταιρεία Logistics: «Αυτό που πρωτεύει είναι η απλοποίηση των διασυνοριακών διαδικασιών, η δημιουργία ενός μοντέλου λειτουργίας «ενιαίου παραθύρου», αλλά και η εφαρμογή κοινοτικών συστημάτων ψηφιακού εμπορίου και μεταφορών.
Είναι απαραίτητο να βελτιωθεί η διεθνής συνδεσιμότητα προκειμένου να ενισχυθεί το φάσμα των εμπορικών συνδέσεων προς, από και μέσω της Ελλάδας και να δημιουργηθούν συνέργειες με γειτονικούς κόμβους εμπορευματικών μεταφορών στο ευρωπαϊκό δίκτυο (Στρατηγικό Γενικό Σχέδιο Μεταφορών 2019)».
Μέσα από το workshop αναδείχθηκαν οι βασικές παράμετροι για μια ολιστική σιδηροδρομική ανάπτυξη στην περιφέρεια της Ευρώπης, με έμφαση στην αειφορία, τη συνέπεια στους χρόνους και την αποτελεσματικότητα κατά τη διακίνηση αγαθών, προκειμένου η Νοτιανατολική Ευρώπη να γίνει εξίσου ανταγωνιστική και σύγχρονη με τον προηγμένο Βορρά.
Αξίζει να αναφερθεί η ενδιαφέρουσα ομιλία του Alain Baron, Interim Director της Transport Community Treaty Permanent Secretariat UN, η οποία οδήγησε σε έναν ουσιαστικό διάλογο μεταξύ των συμμετεχόντων, καθώς και η παρουσία εγνωσμένης αξίας καθηγητών Πανεπιστημίων από την Αυστρία και την Ιταλία που συνέδραμαν με τις παρουσιάσεις τους στην ανάδειξη της ουσίας των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ευρώπη.
Kατά τη διάρκεια του τελευταίου πάνελ όπου συμμετείχε και ο κ. Ροδόπουλος, τέθηκαν επί τάπητος απόψεις και καινοτόμες προτάσεις για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών και όχι μόνον.
Στο πλαίσιο αυτό, η πρόταση του προέδρου της ΕΕL για δημιουργία μιας Πλατφόρμας Σκέψης για τη Μελέτη και Δημιουργία Προτάσεων και Λύσεων για τα Δυτικά Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, υπήρξε ευρέως αποδεκτή ως μια ουσιαστική προσέγγιση στην ανάπτυξη των χωρών της περιοχής.
Να σημειωθεί ότι, στο worskhop, πλην της χώρας μας, συμμετείχαν εκπρόσωποι Οργανισμών από Αλβανία, Αυστρία, Β. Μακεδονία, Βοσνία, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Μολδαβία, Ουκρανία, Πολωνία, Σερβία και Σλοβενία.