Στο πλαίσιο του επόμενου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ, για την περίοδο 2021-2027, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την ανανέωση του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), με το ποσό των 42,3 δισ. ευρώ, για τη στήριξη των επενδύσεων στα ευρωπαϊκά δίκτυα υποδομών.
Ειδικότερα, προτάθηκαν επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών συνολικού ύψους 30,6 δισ. ευρώ, στην ενέργεια 8,7 δισ. και στην ψηφιακή τεχνολογία 3 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 47%, σε σύγκριση με την περίοδο 2014-2020.
Ειδικά, για την περίοδο 2021-2027, προτείνεται να ενισχυθεί η περιβαλλοντική διάσταση του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», με στόχο να διατεθεί το 60% του προϋπολογισμού του στους κλιματικούς στόχους.
Η προσέγγιση αυτή θα συμβάλει στην ενίσχυση της Ενεργειακής Ένωσης, στην εκπλήρωση των δεσμεύσεων της ΕΕ στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού και στην εδραίωση της παγκοσμίως ηγετικής θέσης της Ευρώπης στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Σχολιάζοντας τα παραπάνω, η επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς τόνισε «Οι μεταφορές είναι ένας τομέας στον οποίο η ΕΕ προσφέρει συγκεκριμένα οφέλη στους πολίτες της και σήμερα προτείνουμε έναν χωρίς προηγούμενο προϋπολογισμό για τη βελτίωση της κινητικότητας σε ολόκληρη την ήπειρό μας.
Θέλουμε οι Ευρωπαίοι να ταξιδεύουν στο πλέον σύγχρονο, ασφαλές, καθαρό και συνδεδεμένο δίκτυο στον κόσμο. Το αξίζουν».
Στόχος της πρότασης της Κομισιόν είναι η καλύτερη ενοποίηση των τομέων των μεταφορών, της ενέργειας και της ψηφιακής τεχνολογίας, προκειμένου να επιταχυνθούν η ψηφιοποίηση της οικονομίας της ΕΕ και η απαλλαγή της από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Πράγματι, για καθαρές λύσεις κινητικότητας, όπως η ηλεκτρική κινητικότητα παραδείγματος χάριν, απαιτείται στενή ενοποίηση μεταξύ των τομέων των μεταφορών και της ενέργειας.
Άλλα παραδείγματα αποτελούν η αυτόνομη κινητικότητα, η αποθήκευση ενέργειας και τα έξυπνα δίκτυα.
Τι προτείνεται για τις μεταφορές
Ειδικά για τις μεταφορές, η πρόταση της Κομισιόν βασίζεται στο εξής μότο «Ασφαλής, καθαρή και συνδεδεμένη κινητικότητα».
Αναλυτικότερα, ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» θα στηρίξει την έξυπνη, βιώσιμη, ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς κινητικότητα, σύμφωνα με τις προτάσεις «Η Ευρώπη σε κίνηση» και την πολιτική της ΕΕ για τις υποδομές μεταφορών.
Για παράδειγμα, ο μηχανισμός θα συμβάλει στην απαλλαγή των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, με την παροχή προτεραιότητας σε τρόπους μεταφοράς φιλικούς προς το περιβάλλον (όπως οι σιδηροδρομικές μεταφορές) και με την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης για εναλλακτικά καύσιμα.
Προτείνεται επίσης να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στον εκσυγχρονισμό του δικτύου, κυρίως για να αυξηθεί η ασφάλεια και η προστασία του.
Ως συγκεκριμένη έκφραση της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, μέρος του προϋπολογισμού (11,3 δισ. ευρώ) θα προορίζεται για τα κράτη-μέλη που είναι επιλέξιμα για το Ταμείο Συνοχής.
Για πρώτη φορά στα χρονικά, ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» θα στηρίξει επίσης υποδομές μεταφορών διττής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής, με ποσό ύψους 6,5 δισ. ευρώ.
Στόχος είναι να προσαρμοστεί το δίκτυο μεταφορών της Ευρώπης στις στρατιωτικές απαιτήσεις και να βελτιωθεί η στρατιωτική κινητικότητα στην ΕΕ.
Το μέτρο αυτό θα αποτελέσει σημαντική συμβολή σε μια πραγματική Αμυντική Ένωση ως το 2025, πράγμα που συνιστά πολιτική προτεραιότητα της τρέχουσας Επιτροπής.
Η σημερινή πρόταση ανταποκρίνεται στην κοινή ανακοίνωση του Νοεμβρίου 2017 και στο σχέδιο δράσης του Μαρτίου 2018.