Η Κομισιόν αποφάσισε να παραπέμψει την Ισπανία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη ορθής μεταφοράς και εφαρμογής της οδηγίας 2012/34/ΕΕ για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο του σιδηροδρομικού τομέα στην Ισπανία παραβιάζει αρκετές διατάξεις της εν λόγω οδηγίας σχετικά με: τη διαχειριστική ανεξαρτησία του διαχειριστή υποδομής – ιδίως όσον αφορά τον καθορισμό των τελών υποδομής, τη διαχείριση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων βάσει των αρχών της αγοράς, και την ορθή κατάρτιση των συμβατικών συμφωνιών.
Ως εκ τούτου, τον Μάιο του 2018, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή, στην οποία η Ισπανία απάντησε τον Ιανουάριο του 2019, ενημερώνοντάς την ότι ορισμένες από τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν είχαν διευθετηθεί μέσω νέας νομοθεσίας, ενώ άλλες απαιτούσαν περαιτέρω εργασίες.
Ωστόσο, κρίθηκε ότι η Ισπανία δεν είχε διασφαλίσει την ορθή μεταφορά αρκετών άρθρων της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και, για τον λόγο αυτό, απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Οκτώβριο του 2019.
Τον Δεκέμβριο του 2022 η Ισπανία κοινοποίησε στην Κομισιόν ότι είχε μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο περαιτέρω μέτρα, αλλά η ανάλυση της Επιτροπής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν είχε διευθετηθεί το σύνολο των σημείων.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ισπανία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.