Η Ευρωπαϊκή Σύνοδος Κορυφής για τον σιδηρόδρομο στο πλαίσιο της Γαλλικής Προεδρίας στην ΕΕ, σήμανε και επίσημα το τέλος του «Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων», που στόχο είχε να βοηθήσει την Ευρώπη -μέσω του τρένου- να καταστεί κλιματικά ουδέτερη ως το 2050.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ωστόσο, για να διατηρηθεί η δυναμική του σιδηρόδρομου τέθηκε και επίσημα σε ισχύ το Europe’s Rail, αντικαθιστώντας το Shift2Rail JU που συντόνιζε την έρευνα για τους σιδηροδρόμους τα τελευταία 5 χρόνια.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα νέο πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, συνολικής αξίας 1,2 δισ. ευρώ, με στόχο να κάνει το μέσο πιο αποτελεσματικό, οικονομικά πιο προσιτό και φιλικό προς τον χρήστη.
Την εν λόγω κίνηση χαιρέτησαν η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean και ο Γενικός Διευθυντής Κινητικότητας και Μεταφορών της Κομισιόν, Henrik Hololei, αναφερόμενοι στην επιτυχία του Shift2Rail εκφράζοντας παράλληλα τις ελπίδες τους για το μέλλον του Europe’s Rail.
Σύμφωνα με την Vălean, «οι Ευρωπαίοι πολίτες χρειάζονται ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό, αξιόπιστο, ευέλικτο και προσιτό σιδηροδρομικό σύστημα. Το Shift2Rail έθεσε τα θεμέλια για την έρευνα και ανάπτυξη των σιδηροδρόμων της ΕΕ. Ο Κατάλογος Λύσεων Shift2Rail είναι μια εξαιρετική περίληψη των επιτευγμάτων του, που περιλαμβάνει έναν εντυπωσιακό αριθμό νέων προϊόντων και μεθόδων. Εκτιμώ ότι το Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail) θα επιταχύνει περαιτέρω τη σιδηροδρομική καινοτομία, αλλά και την υιοθέτηση και την ανάπτυξή της στο έδαφος».
Ο στόχος του Europe’s Rail
Το λογότυπο του Europe’s Rail δημιουργήθηκε από κοινού από τα 25 ιδρυτικά μέλη του, «επιδεικνύοντας τη συνεργατική φύση της εταιρικής σχέσης τους», σύμφωνα με τον εκτελεστικό διευθυντή του, Carlo Borghini.
Όπως είπε, «το Europe’s Rail θα βασιστεί στις επιτυχίες του Shift2Rail και θα διασφαλίσει ότι οι λύσεις που προέρχονται από τα προγράμματα θα αναπτυχθούν στην αγορά. Ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε την πρώτη πρόσκληση υποβολής προτάσεων τον επόμενο μήνα και να ξεκινήσουμε πλήρως τις δραστηριότητές μας».
Ο στόχος του Europe’s Rail Joint Undertaking είναι να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής χωρητικότητας, εξαλείφοντας τα εμπόδια στη διαλειτουργικότητα και παρέχοντας λύσεις για πλήρη ενοποίηση, καλύπτοντας τη διαχείριση της κυκλοφορίας, τις αμαξοστοιχίες, τις υποδομές και τις υπηρεσίες, με στόχο την ταχύτερη υιοθέτηση και ανάπτυξη έργων και καινοτομιών.
Αυτό θα αξιοποιηθεί από τις δυνατότητες που προσφέρουν η ψηφιοποίηση και ο αυτοματισμός για τη μείωση του σιδηροδρομικού κόστους, την αύξηση της χωρητικότητας και την ενίσχυση της ευελιξίας και αξιοπιστίας του μέσου, ενώ θα πρέπει να βασίζεται σε μια σταθερή αρχιτεκτονική λειτουργικών συστημάτων αναφοράς που θα μοιράζεται ο κλάδος, υπό τον συντονισμό του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ (ERA), υποστηρίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη μιας ισχυρής και παγκοσμίως ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής βιομηχανίας.
Αυτό θα επιτευχθεί μέσω των προσκλήσεων για την υποβολή προτάσεων, με την πρώτη Ανοιχτή Πρόσκληση που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2022.