Ασκώντας κριτική και, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωσή του Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, επισημαίνοντας σοβαρά κυβερνητικά σφάλματα, πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής, στη συνεδρίαση για το σιδηροδρομικό δίκτυο, τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα, τη δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής εταιρείας, καθώς και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Η ανακοίνωση του Χάρη Μαμουλάκη
Ο Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι ακόμα και σήμερα, ένα χρόνο μετά, κρίσιμα ζητήματα ασφαλείας στην κεντρική σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη έπειτα από την κακοκαιρία Ντάνιελ παραμένουν ανεπίλυτα, ενώ εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για τα δυο πρόσφατα συμβάντα, στις 13/9 με την παρ’ ολίγον σύγκρουση τρένων και στις 14/9 πρόσκρουση τρένου σε πεσμένα δέντρα, από τα οποία όπως είπε:
«Δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά ως προς την εύρυθμη λειτουργία, τη δέουσα επιμελή άσκηση αρμοδιοτήτων αλλά και τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων που επωμίζονται την αρμοδιότητα λήψης προληπτικών αλλά και κατασταλτικών μέτρων που να καθιστούν ασφαλή τη χρήση του σιδηροδρόμου.».
Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε στον Εθνικό Οργανισμό Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών – Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Α.Μ., την επίσημη αρχή για τη διεξαγωγή ερευνών σιδηροδρομικών ατυχημάτων, η οποία σε κατεπείγουσα σύσταση ασφαλείας (7/6/2024) στην οποία είχε συγκεντρώσει αρκετά στοιχεία από τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών, ανέφερε ότι το χρησιμοποιούμενο μόνιμο μέσο επικοινωνίας του ασύρματου VHF δεν είναι το ενδεδειγμένο μέσο για όλες τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια.
«Κάλεσε τότε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, τη ΡΑΣ, τον ΟΣΕ, όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τη ΓΑΙΟΣΕ και εσάς κ. Υπουργέ, να συνεργαστείτε χωρίς καθυστέρηση και να εφαρμόσετε στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα μία μεθοδολογία επικοινωνίας που σχετίζεται με την ασφάλεια και σέβεται τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ)2023/963 της Επιτροπής και ενός μέσου επικοινωνίας που να αίρει τις αδυναμίες του VHF. Τι μεσολάβησε από τον Ιούνιο μέχρι το Σεπτέμβριο που ως εκ θαύματος αποφευχθεί η σύγκρουση των δύο συρμών;
Η απάντηση έρχεται εκ νέου από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. που αποφασίζει εκτάκτως κατά την 16η Σεπτεμβρίου 2024 να επανέλθει στη σύσταση της 7ης Ιουνίου. Και καλεί εκ νέου όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν χωρίς καθυστέρηση για την εφαρμογή στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα της ως άνω σύστασης» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χάρης Μαμουλάκης.
Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε και στην απεργιακή κινητοποίηση των Σωματείων ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ της Πέμπτης 26/9, όπου επισημαίνουν την απουσία ενεργειών για ζητήματα ασφάλειας και ζητούν, μεταξύ άλλων, αντικατάσταση του τροχαίου υλικού με σύγχρονους συρμούς, εκπαίδευση μηχανοδηγών και τεχνιτών, συνεχή εκπαίδευση, κ.α. και αναρωτήθηκε: «Είναι παράλογα αυτά τα αιτήματα; Δεν «ακουμπάνε» στο ζήτημα της ασφάλειας;».
Μίλησε επίσης για την νομοθεσία της Ε.Ε. με κύριο σκοπό την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων και τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και επεσήμανε ότι «Δημιουργείται η αίσθηση ότι η επικοινωνία, η επιχειρησιακή, αλλά και η οργανωτική δομή πάνω στην οποία θεμελιώνεται η ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρόμου φέρει τα χαρακτηριστικά του Πύργου της Βαβέλ.».
Ο Χάρης Μαμουλάκης, απηύθυνε και μια σειρά ερωτημάτων, όπως τι γίνεται αναφορικά με το πόρισμα του 2023 της ομάδας αξιολόγησης του ERA (European Union Agency for Railways) όπου είχε εντοπίσει, μεταξύ άλλων, την έλλειψη ετήσιων σχεδίων ασφάλειας και ότι θα πρέπει να υφίσταται μία ελληνική οντότητα που να αναλαμβάνει τη συνολική ευθύνη να διασφαλίζει ότι η ασφάλεια των σιδηροδρόμων διατηρείται γενικά, λέγοντας:
«Που θα αποτυπώνεται ότι τη τελική ευθύνη για τη διασφάλιση της γενικής διατήρησης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων θα την έχει το Υπουργείο; Πλανάται στον αέρα η σύγχυση ρόλων. Θα υποστηρίξετε ότι διανύουμε μία μεταβατική περίοδο. Ωστόσο, το ζήτημα της ασφάλειας δεν μπορεί, δεν πρέπει να μπει σε μεταβατικά κουτάκια. Ποιος έχει ευθύνη για τι; Σήμερα που μιλάμε έχει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων; Ποιος έπρεπε και πρέπει να εκπονήσει το σχέδιο δράσης για τη σιδηροδρομική ασφάλεια;».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης, αναφέρθηκε στο ΝΕΟ ΟΣΕ, τον ενιαίο φορέα που θα ενσωματώνει τους ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ, τονίζοντας ότι είναι κρίσιμο να πάρουμε τη διαβεβαίωση ότι ο σχεδιασμός συνένωσης δεν έγινε με λογιστικούς ή/και χρηματοοικονομικούς όρους και όρους βιωσιμότητας, ότι όντως θα προκύπτει μία σαφώς οριοθετημένη ευθύνη σε κρίσιμα θέματα όπως αυτό της συντήρησης και της ασφάλειας, ότι το ένα restructuring, μετά το άλλο restructruring θα ευοδώσει καρπούς, ότι όντως η ουσιώδης ευρωπαϊκή απαίτηση για ασφάλεια θα αναπτύσσεται, θα διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και θα βελτιώνεται συνεχώς και ότι οι αρμοδιότητες ΡΑΣ, ΝΕΟΥ ΟΣΕ, ΤRAINOSE, Υπουργείου θα κινούνται στα ευρωπαϊκά πρότυπα.
«Πρέπει να αντλήσουμε γνώση από το παρελθόν. Τα ίδια λάθη δε θα πρέπει να επαναληφθούν!» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χάρης Μαμουλάκης.