Εκτός από τις δυσλειτουργίες στις σχέσεις μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων αναδεικνύει, με αποκαλυπτικό τρόπο, τις αντίστοιχες μεταξύ του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ για την πορεία των σιδηροδρομικών έργων.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Στη σελίδα 198, το πόρισμα αναφέρεται σε «Ένα άλλο προβληματικό δίπολο: η σχέση ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ», με το επίμαχο τμήμα να είναι το ακόλουθο:
«Η ΕΡΓΟΣΕ δημιουργήθηκε ως θυγατρική του ΟΣΕ για να επιταχύνει την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων, που είχαν χρηματοδότηση ως ένα βαθμό και από Ευρωπαϊκούς πόρους (πέραν των εθνικών).
Έτσι αποτέλεσε προνομιακό πεδίο για να ασκούν δικαιοδοσία και οι διάφοροι Ευρωπαϊκοί μηχανισμοί που σχετίζονται με τις χρηματοδοτήσεις έργων, υποδομών και προμηθειών.
Οι τριβές μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ οδήγησαν το 2022 στην πλήρη απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ (ν.4974/2022, άρθρα 38-41) και μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ στο Ελληνικό Δημόσιο.
Οι τριβές ωστόσο εξακολουθούν να υφίστανται, με συνηθέστερη την άρνηση του ΟΣΕ να παραλάβει έργα, τα οποία του παραδίδει η ΕΡΓΟΣΕ συνήθως τμηματικά και για τα οποία τα τελευταία χρόνια υπάρχει πιστοποίηση από ανεξάρτητο εξωτερικό φορέα πιστοποίησης.
Τα προβλήματα στο δίπολο ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ μπορούν να αντιμετωπισθούν είτε με επαναφορά της ΕΡΓΟΣΕ ως θυγατρικής του ΟΣΕ, είτε με υπαγωγή της ΕΡΓΟΣΕ ως αυτοτελούς Γενικής Διεύθυνσης εντός του ΟΣΕ.
Και στο θέμα αυτό η επιλογή μεταξύ των δυο δυνατοτήτων είναι πρωτίστως απόρροια πολιτικών επιλογών».
Σημειώνεται ότι, όπως υποστήριξε χθες, ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης, το υπουργείο Μεταφορών θα λάβει εκθέσεις από τον ERA και τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους για τυχόν αλλαγές στο οργανωτικό μοντέλο του ΟΣΕ και των λοιπών εταιρειών, αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά.