Αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα, με την ολοκλήρωση του τμήματος Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή.
Του Φώτη Φωτεινού
Το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο στη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα – Λιανοκλάδι, αλλά και τον ανακαινισμένο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Τιθορέας και τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό του Λιανοκλαδίου εγκαινίασε σήμερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος αναφέρθηκε στις προσπάθειες εκσυγχρονισμού του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου.
Το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι αναμένεται να δοθεί σε εμπορική χρήση αρχές Φεβρουαρίου, αλλά για ντιλεζοκίνητα τρένα.
Η ηλεκτροκίνηση θα παραδοθεί τους επόμενους δύο μήνες, δηλαδή έως τον Απρίλιο, ενώ το σύνολο του τμήματος έως το Δομοκό το καλοκαίρι, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε δηλώσεις του από το Σιδηροδρομικό Σταθμό του Λιανοκλαδίου, υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, μήκους 106 χλμ., «είναι ένα έργο που αλλάζει το μεταφορικό και το συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας και της ευρύτερης περιοχής».
Πρόσθεσε ακόμη ότι «σήμερα παραδίδονται τα 54 από τα 106 χιλιόμετρα. Μέχρι τον Ιούνιο θα έχει παραδοθεί το σύνολο του έργου. Θα έχουμε επιτέλους το Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή.
Θα μπορούμε να κάνουμε τρεις ώρες και 20 λεπτά από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Αυτό σημαίνει πάρα πολλά για τις επιβατικές, τις σιδηροδρομικές, αλλά και για τις εμπορευματικές μεταφορές».
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι είναι πολιτική επιλογή και στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης και του υπουργείου η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «η προτεραιότητα που έχουμε δώσει στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς για όλη τη χώρα υλοποιείται. Η ΠΑΘΕ πλέον δεν είναι όνειρο. Θα παραδοθεί. Και πάμε για το επόμενο μεγάλο έργο που είναι η σιδηροδρομική Εγνατία και η σύνδεση της Μαύρης Θάλασσας με τα λιμάνια της βορείου Ελλάδας.
Μέχρι τα τέλη του ‘19 θα έχουμε έτοιμο το μεγαλύτερο τμήμα από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα – και στη συνέχεια και μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας – και από κει και πέρα, θα έχουμε τη σύνδεση από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια και τη Σερβία, προς τη Βουλγαρία».
Δυνατότητα διεξαγωγής, σε 3 ώρες και 20 λεπτά, το Αθήνα – Θεσσαλονίκη το καλοκαίρι
Το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι εντάσσεται το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, στο οποίο υλοποιείται η ολοκλήρωση της κατασκευής «Νέας Διπλής Σιδ/κής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων» (ΣΓΥΤ), μήκους 106 χιλιομέτρων, εξοπλισμένης με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ΕΤCS-level1, τηλεπικοινωνίες και ηλεκτροκίνηση και η οποία θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη μονή γραμμή, φτωχών γεωμετρικών χαρακτηριστικών, μήκους 122 χιλιομέτρων.
Η νέα χάραξη έχει σχεδιασθεί για ταχύτητες 160-200 χλμ/ώρα, ξεκινά από το σιδηροδρομικό Σταθμό Τιθορέας, κατευθύνεται ανατολικά, διασχίζοντας το όρος Καλλίδρομο, με δίδυμη σήραγγα, μονής γραμμής, μήκους 9.038 μέτρων η κάθε μία, και ακολουθώντας στη συνέχεια την πεδινή διαδρομή, μέσω της πεδιάδας του Σπερχειού ποταμού, καταλήγει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λιανοκλαδίου.
Στη συνέχεια, διασχίζει το όρος Όθρυς, με δίδυμη σήραγγα, μονής γραμμής, μήκους 7.000 μέτρων περίπου η κάθε μία και ακολουθώντας την πεδινή διαδρομή, μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας, ανέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού, μέχρι τον ομώνυμο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Με την ολοκλήρωση του τμήματος Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, το καλοκαίρι του 2018, παρέχεται η δυνατότητα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπορεί να δρομολογεί ηλεκτροκίνητα τρένα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα διεξάγουν τη σχετική διαδρομή σε περίπου 3,5 ώρες, κάτι το οποίο θα καταστήσει το τρένο ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς, σε σχέση με τα αεροπλάνα και τα ΚΤΕΛ.
Από την πλευρά τους, σιδηροδρομικοί εκτιμούν ότι, σε πρώτη φάση, το 3,5 ώρες είναι αισιόδοξο, θεωρώντας πιο πιθανή τη διεξαγωγή του δρομολογίου σε 4 ώρες, έως ότου λειτουργήσουν πλήρως τα συστήματα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης.