Σε 3 φάσεις χωρίζεται το σχέδιο δράσης για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου και την αναδιοργάνωση του μηχανισμού παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Το σχέδιο δράσης, το οποίο αποτελεί αρμοδιότητα σχετικής επιτροπής και ομάδας εργασίας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, χωρίζεται στις ακόλουθες τρεις φάσεις:
-Μέχρι το τέλος Μαΐου 2021 διαμόρφωση του πλαισίου θεσμικής και διοικητικής αναδιάρθρωσης των σιδηροδρομικών εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ
-Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου 2021 υιοθέτηση του σχεδίου δράσης για την αναδιοργάνωση των κρατικών σιδηροδρομικών εταιρειών υποδομής, συμπεριλαμβανομένου του νέου μηχανισμού παραγωγής έργων (οργανωτικός μετασχηματισμός ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ), που θα περιλαμβάνει και σχέδιο μετάβασης σε αυτόν, με γνώμονα την αποτελεσματική υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων και τη βέλτιστη αξιοποίηση της διατιθέμενης ενωσιακής στήριξης.
-Έως τον Δεκέμβριο του 2021 εφαρμογή του σχεδίου μετασχηματισμού ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, με τη σύνταξη του συνόλου των κανονιστικών και λοιπών κειμένων που απαιτούνται για την εφαρμογή των επιδιωκόμενων αλλαγών.
Μάλιστα, η συντονιστική επιτροπή για τα σιδηροδρομικά έργα, στην οποία μετέχει και εκπρόσωπος της ΕΕ, θα προχωρήσει σε:
-Οριστικοποίηση των προτεινόμενων από ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ έργων, για την τριετία 2021-2023, τα οποία είναι επαρκώς ώριμα για να τύχουν άμεσης ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.
-Τη διαμόρφωση της λίστας έργων που απαιτείται να ωριμάσουν, σύμφωνα με τις στρατηγικές στον τομέα των μεταφορών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ένταξή τους σε πιθανή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, CEFII, και Ταμείο Ανάκαμψης.
-Προσχέδιο βασικών κατευθύνσεων για την αναδιοργάνωση ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, συμπεριλαμβανομένου του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής της αναδιοργάνωσης.
Γενικότερα, στόχος της ελληνικής Πολιτείας είναι η επίσπευση των σιδηροδρομικών έργων, η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και η αντιμετώπιση “παθογενειών”, όπως οι εκκρεμείς προσωρινές παραλαβές έργων.
Εκτός των ανωτέρω, το 2021 αναμένεται να αποτελέσει κρίσιμο έτος για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αφού ο ΟΣΕ εμφανίζεται διατεθειμένος να προκηρύξει το έργο – διαγωνισμό για την πανελλαδική ανάταξη / συντήρηση του δικτύου.