Αναρτήθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που συντελέστηκε στις 28/2 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Το Πόρισμα είναι διαρθρωμένο σε δέκα κεφάλαια.
Το 1ο κεφάλαιο είναι εισαγωγικό και αναφέρεται στην απόφαση σύστασης και συγκρότησης της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, στο αντικείμενο της έρευνάς της και στη σχέση του Πορίσματος με την έρευνα της Δικαιοσύνης.
Περιγράφεται ο τρόπος που εργάστηκε η Επιτροπή, οι ενέργειές της και το υλικό που χρησιμοποιήθηκε με βάση τα συλλεγέντα έγγραφα και τις συζητήσεις με αρμόδια στελέχη, υπαλλήλους και συνδικαλιστές των Υπηρεσιών και φορέων που είναι αρμόδιοι για τα θέματα των σιδηροδρόμων.
Στο 2ο κεφάλαιο περιγράφεται σε θεωρητικό επίπεδο το σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας και ειδικά στο τμήμα γραμμής Λάρισα-Ν. Πόροι και τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα, ο εξοπλισμός και το ανθρώπινο δυναμικό για τη διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και τη διασφάλιση της ασφάλειας την ημέρα του δυστυχήματος.
Στο 3ο κεφάλαιο γίνεται μια αναλυτική περιγραφή του δυστυχήματος με την αλληλουχία συμβάντων και διεξαγωγή της κυκλοφορίας μεταξύ Παλαιοφαρσάλου – Λάρισας πριν την παρουσία των συρμών IC 62 και εμπορικού 63503 και την αλληλουχία ενεργειών κατά την κίνηση του επιβατικού συρμού IC 62 πριν την είσοδό του στο σταθμό Λάρισας και μέχρι και τη στιγμή του δυστυχήματος.
Στο 4ο κεφάλαιο συμπυκνώνεται το εφαρμοστέο κανονιστικό πλαίσιο και οι επάλληλες εσφαλμένες ενέργειες για κίνηση του IC 62 από τη Λάρισα προς Ν. Πόρους και η διαδρομή του εμπορικού συρμού 63503 από τους Ν. Πόρους προς Λάρισα, σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης (ΓΚΚ).
Στο 5ο κεφάλαιο γίνεται μια επιστημονική κατάστρωση των αιτίων και των παραγόντων που συνέβαλαν στο δυστύχημα με διακριτοποίηση αιτίων και παραγόντων ανάλογα με το επίπεδο λειτουργίας (1ο , 2ο και 3ο ), τον ανθρώπινο και 16 τεχνολογικό χαρακτήρα κάθε συνιστώσας και τη διαγραμματική συστημική απεικόνιση του δυστυχήματος.
Στο 6ο κεφάλαιο παρατίθεται και αξιολογείται το πρόγραμμα βασικής εκπαίδευσης σταθμαρχών του ΟΣΕ και ο συγκεκριμένος τρόπος υλοποίησής του με βάση τον Οδηγό Σπουδών και τα σχετικά έγγραφα, ενώ παράλληλα εξετάζεται αναλυτικά το σύστημα κινητικότητας και η μετάταξη του υποψήφιου σταθμάρχη ΧΧΧ.
Στο 7ο κεφάλαιο γίνεται μια γενική παρουσίαση του αντικειμένου των Συμβάσεων της ΕΡΓΟΣΕ για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και ειδικότερα για τις συμβάσεις 10012/2006, 10004/2007, 10005/ 2007, 635/2013 και μια πιο αναλυτική παρουσίαση της σύμβασης 717/2014 και της συμπληρωματικής σύμβασης 717.1/2021 και καταχωρίζονται τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΕΔΕΛ και της ΕΑΔ για τη σύμβαση.
Στο 8ο κεφάλαιο αναφέρεται η ενωσιακή πολιτική για τις σιδηροδρομικές μεταφορές και η ανάγκη για την αναζωογόνηση του σιδηροδρόμου στην Ευρώπη, η εφαρμογή της ενωσιακής πολιτικής για τις σιδηροδρομικές μεταφορές και οι θεσμοθετημένοι φορείς στην Ελλάδα με τις αρμοδιότητές τους, η σιδηροδρομική διαλειτουργικότητα και η εφαρμογή της στο ελληνικό δίκτυο, αλλά και η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αιτιάσεις σε θέματα ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Στο 9ο κεφάλαιο αναλύεται η συστημική διάρθρωση και απεικόνιση του σιδηρόδρομου με τα εντοπιζόμενα συστημικά προβλήματα, δυσλειτουργίες και παθογένειες που συμπλέκονται με τις συστημικές παθογένειες δημοσίων φορέων και οργανισμών.
Στο 10ο κεφάλαιο περιγράφεται το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα και προτείνονται τα κατάλληλα κατά την Επιτροπή μέτρα για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου με δέσμη άμεσων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων που αντιμετωπίζουν τις αυριανές προκλήσεις για πράσινες μεταφορές και οικολογικές ευαισθησίες.