Σημαντικές αναφορές στα σιδηροδρομικά έργα και στο πλαίσιο σχέσεων μεταξύ των σιδηροδρομικών εταιρειών περιέχει το «Σχέδιο Δράσης» για το 2021 του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Σε αυτό υπάρχει ενότητα για τον «Στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό ελληνικών σιδηροδρόμων».
Όπως αναφέρεται, η δράση αυτή θα συμβάλει, ώστε να επιτευχθεί η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, η εξειδίκευση του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για το σιδηρόδρομο, η διαχείριση του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, η βελτιστοποίηση της απόδοσης της συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ολοκλήρωση της μελέτης και των τευχών ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη.
Επίσης, περιέχονται παρεμβάσεις στο θεσμικό, ρυθμιστικό και οργανωτικό πλαίσιο του σιδηροδρόμου.
Η δράση αυτή θα συμβάλει, όπως υποστηρίζεται, ώστε να ολοκληρωθούν οι νομοθετικές παρεμβάσεις, η προσαρμογή σκοπών των εταιρειών, Αρχών και επιτροπών με την τροποποίηση ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, η προσαρμογή σκοπών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Επιτροπής Ατυχημάτων και η διευθέτηση ορίων υποδομής και λοιπής ακίνητης περιουσίας.
Τα έργα που περιλαμβάνονται στο “Σχέδιο Δράσης”
Ακόμη, προβλέπονται επείγοντα έργα σιδηροδρόμων. Αυτά περιλαμβάνουν την ανάταξη και συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ, τη συνεργασία ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ για το τμήμα Ρίο, Πάτρα, Πύργος και την ολοκλήρωση των συστημάτων του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας (ΠΑΘΕΠ) από τον ΟΣΕ.
Επιπροσθέτως, υπάρχει πρόβλεψη για ομιλοποίηση ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ. Νέα σύμβαση, διεταιρικό διοικήσεων (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ), σύσταση διεταιρικής επιτροπής επιχειρησιακού σχεδιασμού και σύσταση διεταιρικής επιτροπής παραλαβής έργων.
Τέλος, προβλέπεται η ανάταξη και συντήρηση του δικτύου (ωρίμανση και ένταξη του έργου σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα), το Ρίο – Πάτρα (μελέτη ανάλυσης εναλλακτικών λύσεων και οριστικοποίηση πρότασης), το Πάτρα – Πύργος (Πύργος – Πάτρα – Περιφερειακή Σύνδεση, Ρίο – Πάτρα: οριστική μελέτη, τεύχη δημοπράτησης, ένταξη έργου, προκήρυξη και λοιπές Συμβάσεις στο τμήμα: Κιάτο – Ρίο – Πάτρα) και τέλος, ολοκλήρωση συστημάτων ΠΑΘΕΠ (ολοκλήρωση της 717 Σύμβασης ΕΡΓΟΣΕ, ανάταξη του ΤΧ1 – ΤΧ5, Αθήνα – Θεσσαλονίκη 2021: προς τις 3 ώρες, Β’ φάση διαγωνιστικής διαδικασίας / ανάδειξη αναδόχου, έγκριση περιβαλλοντικών όρων).