Oι πρόσφατοι αποκλεισμοί της Ειδομένης και οι συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των σιδηροδρομικών έχουν διαταράξει επικίνδυνα τις σχέσεις μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Του Φώτη Φωτεινού
Τα εμπορικά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχαν σταματήσει εδώ και αρκετές ημέρες (19/7αναμένεται να επαναλειτουργήσουν, έπειτα από την απόφαση για αναστολή κινητοποιήσεων), με αποτέλεσμα η Cosco να θέσει σε εφαρμογή εναλλακτικά σχέδια (με φορτηγά έως τα Σκόπια ή κατευθείαν με πλοία στο Κόπερ της Σλοβενίας), τα οποία όμως δείχνουν να παγιώνονται,ακυρώνοντας ουσιαστικά τις συνέργιες τρένου – λιμανιού.
Μάλιστα, ακούγεται ότι η αμερικανική Hewlett Packard εξετάζει την ακύρωση μεταφοράς προϊόντων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ακολουθούμενη κι άλλους εμπορικούς πελάτες της Cosco.
Tι σημαίνει αυτό; «Εάν φύγει η HP, κινδυνεύει όλο το οικοδόμημα», σχολιάζουν στελέχη της εγχώριας αγοράς εμπορευματικών μεταφορών.
Συμφωνία Cosco με τους σιδηροδρόμους των Σκοπίων
Ήδη η Cosco προτίθεται να προχωρήσει σε απευθείας συμφωνία με την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, παρακάμπτοντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εντός της εβδομάδας, όπως αναφέρεται σε επιστολή του γραφείου Οικονομικών Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στην πΓΔΜ προς το Υπουργείο Εξωτερικών, επίκειται απευθείας συμφωνία της εθνικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ με την κινεζική Cosco, για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, διά μέσω της χώρας, προς ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Τα εμπορευματοκιβώτια θα μεταφέρονται οδικώς, από το λιμάνι του Πειραιά, στα σύνορα με την πΓΔΜ, όπου και θα φορτώνονται στα βαγόνια της εταιρείας. Παράλληλα, αναφέρεται ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις για την εγκατάσταση, από την κινεζική εταιρεία, κέντρου logistics στη χώρα.
Οι συνεχιζόμενες απεργίες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και οι ματαιώσεις δρομολογίων που μεταφέρουν εμπορεύματα προς τη γειτονική χώρα, συνεχίζεται στην επιστολή, έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στη διοίκηση της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, αλλά και γενικότερα στην επιχειρηματική κοινότητα των Σκοπίων.
Επιστολές διαμαρτυρίας
Έντονα διαβήματα έχουν αποσταλεί στο υπουργείο Μεταφορών και το ΤΑΙΠΕΔ από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών, που όπως υποστηρίζουν, «καταστρέφεται η κυκλοφορία φορτίου επάνω σε ράγες από/προς την Ελλάδα, καθώς επίσης και όλα τα ελληνικά κυβερνητικά σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξη των Ελληνοκινεζικών εμπορικών συμφωνιών».
Μάλιστα, αρκετά στελέχη της εγχώριας αγοράς logistics σημειώνουν ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις στο σιδηρόδρομο θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, στο πλαίσιο αντιδράσεων για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.