Μεγάλη μείωση στα εμπορεύματα γνώρισε το 2023 ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat.
Επιμέλεια: Φ. Φωτεινός
Η Ελλάδα γνώρισε πτώση εμπορευμάτων 53,8% το 2023 έναντι του 2022, καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα, η σιδηροδρομική κυκλοφορία είχε ανασταλεί, εξαιτίας του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών και της κακοκαιρίας Daniel.
Στην Ελλάδα διακινήθηκαν 0,528 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων το 2023 έναντι 1,142 εκατ. τόνων το 2022 και 1,98 εκατ. τόνων το 2013.
Σημειώνεται ότι στις εγχώριες σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, με δικές τους μηχανές έλξης, δραστηριοποιούνται οι Hellenic Train, η Rail Cargo Logistics Goldair και η GFR Hellas, ενώ η PEARL λειτουργεί ως διαμεταφορέας.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Εξετάζοντας τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές της ΕΕ έφθασαν τα 378 δισεκατομμύρια τονοχιλιόμετρα (tkm). Αυτό αντιπροσώπευσε πτώση 4,9% σε σύγκριση με το 2022.
Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας, το επίπεδο του 2023 είναι το χαμηλότερο από το 2015, με εξαίρεση το 2020, όταν η απόδοση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μειώθηκε κατά 8,4%, στα 367 δις tkm.
Η απόδοση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μειώθηκε σε όλα τα τρίμηνα του 2023 σε σύγκριση με τα ίδια τρίμηνα του 2022, με τη μεγαλύτερη μείωση να παρατηρείται το δεύτερο (-9,2%) και το τρίτο τρίμηνο (-7,5%).
Από τις 24 χώρες της ΕΕ για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι 22 κατέγραψαν μείωση σε τόνους το 2023, σε σύγκριση με το 2022.
Η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση (-53,8%), ακολουθούμενη από τις Εσθονία (-42,9%), Λετονία (-27,5%), Γαλλία (-14,4%) και Βουλγαρία (-14,0%).
Οι υποψήφιες χώρες, το Μαυροβούνιο, η Σερβία και η Τουρκία κατέγραψαν επίσης σημαντική μείωση κατά την ίδια περίοδο.
Σε απόλυτες τιμές, η Γερμανία ήταν η χώρα με τη μεγαλύτερη μείωση, με πτώση 22 εκατομμυρίων τόνων μεταξύ 2022 και 2023.
Ακολούθησαν η Γαλλία και η Αυστρία με μείωση 13 και 11 εκατομμυρίων τόνων, αντίστοιχα, την ίδια περίοδο.
Αύξηση φορτίου σε σύγκριση με το 2022 παρατηρήθηκε μόνο στην Πορτογαλία (+2,2% ή +188.000 τόνοι) και στο Λουξεμβούργο (+1,4% ή +48.000 τόνοι).