Βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, υποστηρίζει ότι έχει υλοποιήσει ο ΟΣΕ.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφαλείας (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, παρατρόχιο σύστημα ETCS) και σύμφωνα με τον ΟΣΕ, είναι εγκατεστημένα και λειτουργικά στο 80% του δικτύου.
Σύμφωνα με στελέχη του Οργανισμού, το 2019, στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης η σηματοδότηση ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 31% του δικτύου, τον Φεβρουάριο του 2023 στο 54% και τον Σεπτέμβριο του 2023 στο 100%, ωστόσο εξαιτίας των καταστροφών του «Ντάνιελ» στην περιοχή της Θεσσαλίας, σήμερα είναι στο 80%.
Στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, τον Σεπτέμβριο του 2023, υπήρχε, όπως υποστηρίζεται από τον ΟΣΕ, για πρώτη και μοναδική φορά ολοκληρωμένο σύστημα σηματοδότησης, όμως σήμερα είναι στο 80%, λόγω των καταστροφών του «Ντάνιελ». Η ολοκλήρωσή του αποτελεί αντικείμενο των εργασιών που θα γίνουν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προσεχές διάστημα.
Στο θέμα της τηλεδιοίκησης, το 2019, στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 1% (σε 5,6 χιλιόμετρα), τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν στο 31%, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν στο 100%, και πάλι όμως, εξαιτίας των φυσικών καταστροφών, σήμερα είναι στο 80%.
Το ETCS («Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών») επί της γραμμής ήταν εγκατεστημένο στο 43% το 2019, τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν στο 54% και τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους ήταν στο 81%, ενώ τον Φεβρουάριο του 2025 είναι στο 80%, εξαιτίας των φυσικών καταστροφών.
Επίσης, όπως υποστηρίζεται από τον ΟΣΕ, σήμερα βρίσκονται σε λειτουργία 4 κέντρα ελέγχου σηράγγων και τα 5 κέντρα ελέγχου τηλεδιοίκησης που δεν υπήρχαν παλαιότερα.
Τα έργα της Θεσσαλίας
Για την Θεσσαλία υπάρχουν τέσσερις εργολαβίες, προϋπολογισμού 462 εκατ. ευρώ για σιδηροδρομικά έργα που είναι:
-Η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης.
-Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλιοφάρσαλα -Καλαμπάκας.
-Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος και
-η αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης ETCS1, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλή σιδηροδρομικής γραμμής από Παλιοφάρσαλα μέχρι Καλαμπάκα.
Σύμφωνα με την επικαιροποίηση της «Έγκρισης Ασφάλειας» του ΟΣΕ, στο τμήμα Άγιος Στέφανος Ξυνιάδας – Μεζούρλος η κυκλοφορία πραγματοποιείται σε μονή γραμμή, στο τμήμα Αγ. Στέφανος – Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος με μειωμένη ταχύτητα και σύμφωνα με το άρθρο 98 του Γενικού Κανονισμού Κίνησης.
Χαμηλές ταχύτητες στο δίκτυο
Επιπλέον, ο ΟΣΕ έχει προχωρήσει στα εξής μέτρα:
-Διατήρηση των χαμηλών ταχυτήτων κυκλοφορίας (100km/h στο τμήμα Αγ. Στέφανος – Δομοκός και 80km/h στο τμήμα Παλαιοφαρσάλου – Μεζούρλου).
-Διατήρηση διπλής στελέχωσης Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου.
-Επαύξηση της διάρκειας στελέχωσης Σ.Σ. Παλαιοφαρσάλου σε 3 (24ωρο) αντί 2 βάρδιες.
-Στελέχωση του Σ.Σ. Δομοκού για τη διαδικασία αλλαγής κλάδου.
-Έλεγχοι προσωπικού κυκλοφορίας σε τακτική βάση από την Τοπική Επιθεώρηση.
-Σύνταξη λεπτομερών οδηγιών που απευθύνονται στο προσωπικό κυκλοφορίας που δραστηριοποιείται στη γραμμή Θριασίου / Πειραιά – Θεσσαλονίκης.
-Διατήρηση της καθήλωσης όλων των ενδιάμεσων αλλαγών τροχιάς σε μη στελεχωμένες θέσεις.
-Αλλαγές στον Σ.Σ. Δομοκού στη διαγώνιο αλλαγής κλάδου παγιωμένες με μέσα καθήλωσης.
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφαλείας (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, παρατρόχιο σύστημα ETCS), όπως υποστηρίζεται, είναι εγκατεστημένα και λειτουργικά στο 80% του δικτύου.
Σε ό,τι αφορά το ETCS υπολείπεται και το σύστημα επί των συρμών. Τον Μάρτιο του 2024 είχε υπογραφεί σύμβαση μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ και Hitachi Rail για την επαναφορά του συστήματος με διάρκεια ενός έτους.
Πριν από περίπου ένα μήνα, η ΓΑΙΑΟΣΕ ανέθεσε σε νομικό γραφείο την προετοιμασία διαπραγματεύσεων με την HITACHI RAIL και τη σύνταξη σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης.