Ένα έργο «μαμούθ» φιλοδοξεί να προκηρύξει ο ΟΣΕ. Πρόκειται για την νέα παραλιακή (πεδινή) σιδηροδρομική χάραξη Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Καβάλα, με δυνατότητα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ!
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, το εν λόγω έργο χαρακτηρίζεται «εμβληματικό» για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στη Βόρεια Ελλάδα, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις που έχουν συντελεστεί στο δίκτυο αυτό… υπολείπονται εμφανώς, σε σχέση με τον κεντρικό άξονα (Αθήνα – Θεσσαλονίκη).
Γι΄ αυτό, τα επιβατικά δρομολόγια από την Θεσσαλονίκη προς την Κατερίνη και την Αλεξανδρούπολη αποτελούν… Οδύσσεια (γίνεται μετεπιβίβαση σε λεωφορεία).
Η νέα παραλιακή χάραξη είναι περί τα 170 χλμ. και προβλέπει τη δημιουργία αρκετών σταθμών.
Έως το πρώτο τρίμηνο του 2020, το έργο εκτιμάται ότι θα αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά και επιδίωξη αποτελεί η εξεύρεση χρηματοδότησης για τις μελέτες της β’ φάσης από το CEF και κρατικούς πόρους.
Η τρέχουσα φάση των μελετών περιλαμβάνει τα τοπογραφικά, την προμελέτη χάραξης, την προμελέτη υδραυλικών, τις οριστικές γεωλογικές μελέτες του έργου, τις προκαταρκτικές στατικών και την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Στελέχη του ΟΣΕ τονίζουν την αναγκαιότητα του έργου, προκειμένου να «επιζήσει» ο σιδηρόδρομος της Βόρειας Ελλάδας και να λάβει «σάρκα και οστά» το μεγαλεπήβολο έργο Sea2Sea ή αλλιώς, η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.
Σημαντικό – συμπληρωματικό έργο είναι η γ’ φάση μελετών της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Καβάλας με το υπόψη σιδηροδρομικό δίκτυο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό θα υλοποιηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ.
Επίσης, ο ΟΣΕ έχει παραδώσει στην ΕΡΓΟΣΕ το μητρώο της σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη ως το Ορμένιο, με σκοπό να προβεί στον διπλασιασμό της σιδηροδρομικής γραμμής, με την εγκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης.