H Rail Cargo Logistics Goldair είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο εξειδικευμένες εταιρείες εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών της Ελλάδας.
Είναι το αποτέλεσμα της ένωσης δύο κορυφαίων επιχειρήσεων στον χώρο τους, από την μία των κρατικών Αυστριακών σιδηροδρόμων, οι οποίοι ιδρύθηκαν το 1837 και με 1.100 λοκομοτίβες, 26.000 βαγόνια, 39.000 εργαζομένους και 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ τζίρο είναι σήμερα ένας σιδηροδρομικός κολοσσός, εκτεινόμενος σε 16 χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης και από την άλλη της Goldair, η οποία είναι μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση, η οποία συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών και Logistics της χώρας μας.
Οι βασικές δραστηριότητες της εταιρείας μας είναι η διεθνής και εθνική σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων και πρώτων υλών, η αποθήκευσή τους, η διαχείριση και η διανομή της, δηλαδή η πλήρης υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων δια μέσου του σιδηροδρόμου.
Για την άρτια και ολοκληρωμένη παροχή αυτών των υπηρεσιών, η εταιρεία μας έχει προχωρήσει στην κατασκευή ενός υπερσύγχρονου σιδηροδρομικού εμπορευματικού κέντρου στην Βιομηχανική Περιοχής της Σίνδου.
Το εμπορευματικό μας κέντρο είναι σε θέση να εξυπηρετεί καθημερινά 2 πλήρης συρμούς, με 34 βαγόνια ανά συρμό (δηλαδή συρμούς 500 μέτρων), παρέχοντας την άμεση εκφόρτωση των βαγονιών στην στεγασμένη ράμπα μας, την αποθήκευση των εμπορευμάτων για όσες ημέρες χρειασθεί και προώθησή τους κατόπιν εντολής των πελατών μας σε όλη την Ελλάδα.
Τα ιστορικά ορόσημα της εταιρείας μας είναι:
-Το 2015 έγινε η πρώτη ιδιωτική σιδηροδρομική επιχείρηση που έλαβε άδειαΣιδηροδρομική Επιχείρηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμωνγια την παροχή έλξης εμπορευματικών συρμών
-Το 2016 έγινε η πρώτη ιδιωτική σιδηροδρομική επιχείρηση που έλαβε από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων το πιστοποιητικό ασφαλείας τύπου Α’ και
-Το 2016 έγινε η πρώτη ιδιωτική σιδηροδρομική επιχείρηση που έλαβε από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων το πιστοποιητικό ασφαλείας τύπου Β’.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω όλα τα στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για τον ιδιαίτερο και πρωτοφανή θα έλεγα επαγγελματισμό τον οποίο επιδεικνύουν καθημερινά, καθώς και για τις παρατηρήσεις τους, οι οποίες μας βοήθησαν να βελτιώσουμε τις λεπτομέρειες του συστήματος ασφαλείας της εταιρείας μας.
Με βάση τα παραπάνω, όπως καταλαβαίνεται η εταιρεία μας είναι ο πρωτοπόρος των εξελίξεων στην απελευθέρωση της ελληνικής σιδηροδρομικής αγοράς. Ο κύριος στόχος που έχουμε βάλει είναι ημεγάλη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου στηνχώρα μας,το οποίο θεωρούμε ότι εάν δουλέψουμε όλοι μαζί προς αυτήν την κατεύθυνση έχει την προοπτική να πολλαπλασιαστείστην επόμενη πενταετία.
Σήμερα η εταιρεία μας είναι στο στάδιο ολοκλήρωσης των προαπαιτουμένων, προκειμένου να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της ως σιδηροδρομική επιχείρηση, τα βασικότερα εκ των οποίων είναι:
-Η Σύμβαση Πρόσβασης με τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής δηλαδή με τον ΟΣΕ.
-Η Μίσθωση και Συντήρηση Κινητήριου Τροχαίου Υλικού. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι ενώ μας έχει προταθεί από τους Αυστριακούς να χρησιμοποιήσουμε δικές τους μηχανές έλξης (όπως προανέφερα έχουν πάνω από 1.100 !!), αλλά εμείς θα προτιμήσουμε να συνεργασθούμε με την ΓΑΙΟΣΕ, η οποία είναι ο διαχειριστής του Ελληνικού τροχαίου υλικού, λόγω του ότι έχουμε πάρει την στρατηγική απόφαση να υποστηρίζουμε όπου αυτό είναι δυνατό Ελληνικές επιχειρήσεις.
-Επίσης είναι οι Συμβάσεις συνεργασίας με όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις όμορων κρατών.
-Η διεθνή παρουσία της εταιρείας μας ως μέλος πλέον της Union Internationale des Cheminsdefer, δηλαδή της διεθνούς ένωσης σιδηροδρόμων και της GCU, δηλαδή της General Contract of Use for Wagons, η οποία καθορίζει τα αμοιβαία δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των κατόχων βαγονιών και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και
-Η υιοθέτηση απλουστευμένων τελωνιακών διαδικασιών.
Αρωγός στο έργο μας είναι οι Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι, με την τεράστια εμπειρία που διαθέτουν σε αντίστοιχες διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που έχουν υλοποιήσει σε 8 χώρες εκτός της Αυστρίας οι οποίες είναι η Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία, Κροατία, Ιταλία και η Γερμανία.
Η τεχνογνωσία αυτή, η οποία αφορά όλες τις παραμέτρους –δηλαδή την οργανωτική, την τεχνική, και την νομική – θέτει ως κύριο παράγοντα επιτυχίας την Ασφάλεια, παράμετρο που όλες οι πλευρές που συμμετέχουμε στη εγχώρια σιδηροδρομική αγορά συμφωνούμε ότι πρέπει να τεθεί ως η ύψιστη προτεραιότητα.
Στο σημείο αυτό θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω ότι το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας που υποβάλλαμε και εγκρίθηκε από τη ΡΑΣ είναι πολύ πάνω και από τα αποδεκτά πρότυπα της ΕΕ.
Η απόκτηση της άδειας Σιδηροδρομικής Επιχείρησης της εταιρείας μας στην χώρα μας, είναι το τελευταίο μέρος του Ευρωπαϊκού στρατηγικού σχεδιασμού απόκτησης αδειών σιδηροδρομικών επιχειρήσεων για την εκτέλεση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών καθ’ όλο το μήκος του διαδρόμου 7 (του γνωστού corridor 7), ο οποίος υποστηρίζεται και συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ.
Στο προσεχές μέλλον, ο στόχος μας, με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό μας, είναι οι μεταφορές εμπορευμάτων να πραγματοποιούνται με την ίδια λοκομοτίβα καθ’ όλο το μήκος του διαδρόμου 7 με αρχικό ή τερματικό σταθμό την χώρα μας.
Αυτό θα αποτελέσει για την εταιρεία μας ένα μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μία σημαντικότατη καινοτομία και πρωτοπορία σε Ευρωπαϊκά δεδομένα και θα συμβάλει καθοριστικά στον κύριο στόχο μας ο οποίος όπως είπαμε είναι ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου στη χώρα μας.
Επιπλέον, η εταιρεία μας, θα συμβάλει σημαντικότατα στην δυναμικότερη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου 10, από την Ελλάδα, μέσω Σκοπίων προς τα Βαλκάνια και την κεντρική Ευρώπη και αντίστροφα.
Για να επιτύχουμε την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού έργου στην χώρα μας χρειαζόμαστε και επιδιώκουμε την στενή συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς και κυρίως με τον ΟΣΕ, τη ΡΑΣ και την ΓΑΙΑΟΣΕ, προκειμένου ζητήματα τα οποία κανονικά θα έπρεπε να είχαν ήδη διευθετηθεί εδώ και χρόνια, να επιλυθούν,και να εξασφαλίσουμε την αμερόληπτη και επί ίσοις όροις πρόσβαση τόσο στην υποδομή και τις υπηρεσίες του διαχειριστή υποδομής όσο και του τροχαίου υλικού.
Βαθιά πεποίθησή μας είναι ότι απαιτείται στενή, και χωρίς καθυστερήσεις συνεργασία όλων των πλευρών προς την κατεύθυνση της πραγματικής απελευθέρωσης της αγοράς το οποίο θα είναι προς όφελος όλων των εμπλεκομένων.
Σχετικά με το επιχειρηματικό μας σχέδιοθεωρώ ότι είναι σημαντικό να αναφέρω ότι στην Ελλάδα σήμερα το ποσοστό των χερσαίων μεταφορών που πραγματοποιείται με σιδηρόδρομο είναι κάτω του 2%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι άνω του 12%.
Αυτό φυσικά δεν είναι τυχαίο, και συμβαίνει για διάφορους λόγους όπως το ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν είναι μέχρι στιγμής ιδιαίτερα ανεπτυγμένο, η διασύνδεσή του με τη βιομηχανία και τις λοιπές υποδομές είναι σχετικά περιορισμένη, δεν υπήρξε έως σήμερα κεντρική πολιτική για την ανάπτυξή του κα.
Συνυπολογίζοντας ωστόσο:
-Τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η οποία με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μετατρέπεται σιγά σιγά από τέρμα της Ευρώπης σε πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευματικών ροών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
-Τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης,
-Την ολοκλήρωση των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων υποδομής στον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη-Βόρεια Σύνορα με τη διπλή ηλεκτροκινούμενης γραμμή με ταυτόχρονη ανάταξη της τηλεδιοίκησης & σηματοδότησης, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους των σιδηροδρομικών μεταφορών, την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου, και τη δυνατότητα παροχής αξιόπιστων, ανταγωνιστικότερων και ασφαλέστερων μεταφορών,
-Την πρόσφατη απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής για υλοποίηση δράσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Logistics με έμφαση και στις σιδηροδρομικές μεταφορές,
-Την απόφαση της ΕΕ για την συστηματική ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και το μερίδιό αγοράς και
-Την ανάπτυξη του Εμπορευματικού και σιδηροδρομικού Κέντρου στο Θριάσιο πεδίο,
η μεσοπρόθεσμη πρόβλεψή μας είναι ότι, ο όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών στην χώρα μας θα αυξηθεί καταλαμβάνοντας το 6 – 10% του συνόλου των χερσαίων μεταφορών.
Μέσα σε αυτό το δυναμικά εξελισσόμενο περιβάλλον και από το γεγονός ότι η Αυστριακή σιδηρόδρομοι είναι μία από τις μεγαλύτερες σιδηροδρομικές εμπορευματικές επιχείρησης της Ευρώπης, θέτει για εμάς τις βάσεις για την υλοποίηση ενός φιλόδοξου επιχειρηματικού πλάνου το οποίο θα αναπτύσσεται παράλληλα με την ολοκλήρωση των έργων υποδομής.
Στην τελική του μορφή το επιχειρηματικό μας πλάνο θα περιλαμβάνει:
-Καθημερινά δρομολόγια Ειδομένη – Θεσσαλονίκη.
-Καθημερινά δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των 2 μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας μας και παράλληλα των 2 μεγαλύτερων λιμανιών.
-Τακτικά δρομολόγιαΠρομαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος
-Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με χημικά
-Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με πετρελαιοειδή
-Με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνητης γραμμής Πάτρας – Αθήνα, τακτικό δρομολόγιο για την σιδηροδρομική διασύνδεση της Δυτικής Ευρώπης με το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου.
Κατά την πορεία της εταιρίας, τα παραπάνω δρομολόγια θα αυξάνονται με βάση τις ανάγκες της αγοράς.
Παράλληλα, στα σχέδιά μας είναι η εισαγωγή στην Ελληνική αγορά της πατενταρισμένης από την Rail Cargo λύσης Innovativesemi – trailertransfer (ISU system) για μεταφορά επικαθήμενων trailer πάνω σε βαγόνια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.
Επίσης η εταιρεία μας έχει θέσει γερά θεμέλια για την συνεχή ανάπτυξή τηςως σιδηροδρομική επιχείρηση γιατί εκτός των άλλων βασίζεται και:
-Στην πολύ μεγάλη εμπειρία & τεχνογνωσία των Αυστριακών Σιδηροδρόμων τόσο στην οργάνωση και λειτουργία όσο και στην προώθηση των πωλήσεων σε όλες τις χώρες τις Κεντρικής Ευρώπης.
-Στη συμμετοχή του ομίλου Goldair, ενός αμιγώς Ελληνικού επιχειρηματικού ομίλου, το οποίο εξασφαλίζει την συνεχή και βαθειά γνώση των ιδικών Ελληνικών συνθηκών.
-Στο υπάρχον έργο της εισαγωγής συστημικών συρμών στο σιδηροδρομικό κέντρο της Σίνδο, γεγονός που μας δίνει μια σταθερή αφετηρία και ένα σημείο αναφοράς για την περαιτέρω εξέλιξή μας.
Όσον αφορά το προσωπικό και στο πλαίσιο της υλοποίησης των επιχειρηματικών μας σχεδίων, έχουμε δώσει ιδιαίτερηέμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό που θα αναλάβει τα κρίσιμα καθήκοντα.
Έχουμε προβλέψει ένα σημαντικό ποσό για την εκπαίδευσή όλων των ανθρώπων που θα εξειδικευτούν στην ασφαλή σιδηροδρομική μεταφοράέτσι ώστε η εταιρεία μας τόσο βραχυπρόθεσμα όσο κυρίως μακροπρόθεσμα να είναι πάντα σε άρτια λειτουργική κατάσταση με τους καλύτερους επαγγελματίες σιδηροδρομικούς.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι είναι πάγιο το αίτημά μας προς τον ΟΣΕ να προσδιοριστούν άμεσα τα εκπαιδευτικά προγράμματα για τα Κρίσιμα Καθήκοντα Ασφαλείας και ειδικά για τους μηχανοδηγούς, ώστε να προβούμε σε άμεσες προσλήψεις νέων εκπαιδευόμενων μηχανοδηγών, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν για να γίνουν οι αυριανοί μηχανοδηγοί της εταιρείας μας.
Επίσης πάγιο είναι και το αίτημά μας για την άμεση ρύθμιση του μεταβατικού χρόνουπου απαιτείτε έως την ολοκλήρωση της εκπαίδευση των νέων μηχανοδηγών, έτσι ώστε να υπάρξει άμεσα μία πραγματική απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών χωρίς καμία επιπλέον καθυστέρηση.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι παρόλη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία σήμερα στην χώρα μας πραγματοποιούνται πολύ μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας κυρίωςλόγω των μεγάλων προοπτικών μετεξέλιξης της χώρας μας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο (ενδεικτικά αναφέρω το Θριάσιο Εμπορευματικό κέντρο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το λιμάνι του Πειραιά, κ.α.).
Για να αξιοποιήσει και ο Ελληνικός σιδηρόδρομος αυτήν την προοπτική της μετεξέλιξης θεωρώ ότι πρέπει να συμβάλουμε όλοι στην πραγματική απελευθέρωση των σιδηροδρόμων, αφού είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι είναι ο μόνος δρόμος για μία μεγάλη και καθολική ανάπτυξητου σιδηροδρομικού έργου στην χώρα μας, η οποία θα είναι προς όφελος της Ελληνικής οικονομίας, δηλαδή όλων των Ελλήνων.
Ζακ Κισέογλου,
Rail Cargo Logistics Goldair