To τραγικό δυστύχημα ανέδειξε όλες τις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο θυμίζει ένα απέραντο εργοτάξιο.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με τη «Δήλωση Δικτύου 2023» του ΟΣΕ, η κεντρική διαχείριση κυκλοφορίας («τηλεδιοίκηση») στο εθνικό δίκτυο γίνεται από τους Κεντρικούς Χειριστές (ΚΧ), οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ).
Ο ΟΣΕ διαθέτει Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Κόρινθο (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), Αθήνα (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), ΣΚΑ («Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών»), Λειανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), όπως αναφέρεται στη «Δήλωση Δικτύου 2023».
Έπειτα από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, διφορούμενες παραμένουν οι πληροφορίες σχετική ή μη της τηλεδιοίκησης στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το επίμαχο βράδυ λειτουργούσε το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας, κάτι το οποίο αμφισβητεί η αντιπολίτευση.
Η «ακτινογραφία» του σιδηροδρομικού δικτύου
Έως τα τέλη του 2021, το ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο ανερχόταν στα 2.339 χλμ. έναντι 2.345 χλμ. το 2020.
Ενεργό δίκτυο | 2020 | 2021 |
Κανονικού πλάτους μονή ηλεκτροδοτούμενη | 107 | 107 |
Κανονικού πλάτους μονή μη ηλεκτροδοτούμενη | 1.084 | 1.084 |
Κανονικού πλάτους διπλή ηλεκτροδοτούμενη | 624 | 624 |
Κανονικού πλάτους διπλή μη ηλεκτροδοτούμενη | 70 | 76 |
Μετρικού πλάτους | 393 | 381 |
Συνδυασμένου εύρους | 29 | 29 |
Πλάτους 0,75 μ. | 22 | 22 |
Πλάτους 0,60 μ. | 16 | 16 |
Σύνολο | 2.345 | 2.339 |
Πηγή: ΟΣΕ
Η ανώτατη ταχύτητα για τα εμπορευματικά τρένα είναι τα 120 χλμ. και για τα επιβατικά τα 160 χλμ.
Σχετικά με την επιβατική κίνηση, το 2022, η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες, το 2021 διακίνησε 10,03 εκατ. επιβάτες, το 2020 διακίνησε 10,22 εκατ. επιβάτες και το 2019 διακίνησε 19,6 εκατ. επιβάτες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, πέρσι, στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σε μηνιαία βάση από περίπου 80.000 επιβάτες σε 120.000.
Αντίστοιχη τάση παρατηρήθηκε και στα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.