Σημαντική βελτίωση του κύκλου εργασιών παρουσίασε η Hellenic Train το 2022, απόρροια της άρσης των περιορισμών στις μετακινήσεις, λόγω Covid – 19.
Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν στα 153,89 εκατ. έναντι 112,33 εκατ. το 2021, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από τις άγονες γραμμές, τα οποία ανήλθαν πέρυσι στα 65,02 εκατ.
Αντίστοιχα, το EBITDA ανήλθε στα 27,78 εκατ. έναντι 21,57 εκατ. το 2021, ωστόσο σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, η εταιρεία εμφάνισε ζημιές μετά από φόρους 0,88 εκατ. έναντι κερδών 0,05 εκατ. το 2021.
Η ανάλυση των εσόδων
Όπως αναφέρει η εταιρεία, ο κύκλος εργασιών που αφορά τα έσοδα από εισιτήρια για το 2022 ανήλθε σε 82,10 εκατ., έναντι 57,73 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, ήτοι αύξηση περίπου 42,20%.
Η σημαντική αυτή αύξηση οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση των πωλήσεων εισιτηρίων επιβατών κατά 77,97% και στις επιπτώσεις των μηχανισμών προστασίας από την υποαντιστάθμιση της νέας σύμβασης ΥΔΥ (+30,05%), όπως υποστηρίζει η εταιρεία.
Ποσά σε ευρώ | 2022 | 2021 |
Έσοδα από μεταφορά επιβατών | 65.003.412 | 36.525.721 |
Έσοδα από μεταφορά εμπορευμάτων | 14.713.000 | 15.268.213 |
Έσοδα ΥΔΥ | 65.027.965 | 50.000.000 |
Έσοδα από συντήρηση | 2.299.882 | 5.612.884 |
Έσοδα από ανταλλαγή τροχαίου υλικού | 87.697 | 332.313 |
Έσοδα από εισφορές | – | – |
Λοιπά λειτουργικά έσοδα | 647.251 | 1,322.279 |
Λοιπά έσοδα | 6.118.207 | 3.277.380 |
Σύνολο | 153.897.412 | 112.338.791 |
Αξίζει να αναφερθεί και η αύξηση των εσόδων από άλλες υπηρεσίες (+93,40%), λόγω αναγνώρισης εσόδου από ασφαλιστική αποζημίωση και αναγνώριση του οφέλους από τη μερική επιστροφή του μισθωμένου στόλου τροχαίου υλικού.
Οι προαναφερθέντες παράγοντες, όπως υπογραμμίζει η HT, οδήγησαν τα συνολικά έσοδα της εταιρείας (συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών εσόδων) στην άνοδο από 112,33 εκατ. το 2021 σε 153,89 εκατ. το 2022 (+36,99%).
Ανά κατηγορία, τα έσοδα από τους επιβάτες ανήλθαν στα 65 εκατ., τα έσοδα από τα εμπορεύματα στα 14,71 εκατ. και τα έσοδα από τις άγονες γραμμές στα 65,02 εκατ.
Υπήρχαν και λοιπά έσοδα, όπως η συντήρηση και ανταλλαγή του τροχαίου υλικού, με τα οποία ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 153,89 εκατ.
Άνοδος των εσόδων από τις άγονες γραμμές, από τα 50 εκατ. στα 65 εκατ.
Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, η αύξηση των εσόδων του 2022 αφορά τη μείωση της έκθεσης της Hellenic Train A.E. στους περιορισμούς Covid και στα νέα τρένα που δρομολογήθηκαν το 2022.
Στις 14 Απριλίου 2022 υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της HELLENIC TRAIN Α.Ε., η σύμβαση για την ανάθεση «Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας» που αποσκοπεί στη χρηματοδότηση για κάλυψη δαπανών, με σκοπό την τήρηση της συμβασιοποιημένης δρομολογιακής και τιμολογιακής πολιτικής.
Σύμφωνα με το άρθρο 10.2 της σύμβασης ΥΔΥ, το Υπουργείο Μεταφορών υποχρεούται να καταβάλλει στην HELLENIC TRAIN ποσό ύψους 50 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η ΗΤ, με βάση τα άρθρα 10.3 & 10.14, σε ορισμένες περιπτώσεις που προκύπτει η ανάγκη για επιπλέον συνεισφορά, είτε λόγω αυξημένου κόστους πρόσβασης στη γραμμή, είτε λόγω αυξημένου κόστους μίσθωσης, είτε ακόμη και λόγω αύξησης του συνολικού κόστους που επηρεάζει τις επιβατικές μεταφορές, η HELLENIC TRAIN έχει τη δυνατότητα να ζητήσει επιπλέον συνεισφορά από το Υπουργείο Μεταφορών.
Λόγω αυτού του άρθρου της σύμβασης ΥΔΥ, καθώς και του άρθρου 10.3 που αναφέρει ότι το επιβατικό τμήμα της HELLENIC TRAIN εξασφαλίζεται με ελάχιστο κέρδος 2 εκατ. ευρώ μέσω της συνεισφοράς ΥΔΥ, η HELLENIC TRAIN κατέγραψε το 2022 υπερβάλλουσα συνεισφορά ύψους 15.027.965 ευρώ, προκειμένου να επιτευχθεί το ελάχιστο κέρδος όπως περιγράφεται στη σύμβαση ΥΔΥ.
Η εταιρεία κατέθεσε σχετικές αναφορές με βάση την αξιολόγηση που έγινε σε συνεδρίαση της συμβατικής επιτροπής παρακολούθησης.