Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε την προτεινόμενη από την γερμανική Siemens εξαγορά της γαλλικής Alstom.
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, μια συγχώνευση θα λειτουργούσε βλαπτικά για τον ανταγωνισμό, τόσο στην αγορά συστημάτων σηματοδότησης, όσο και των τρένων υψηλών ταχυτήτων.
Της Βάσως Βεγιάζη
Μάλιστα, όπως διευκρινίζεται, οι δύο πλευρές δεν προσέφεραν επαρκείς λύσεις για να κατευνάσουν τις ανησυχίες αυτές.
Από την άλλη πλευρά, οι δυο εταιρείες, οι οποίες είχαν ως συμμάχους τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας, επέμεναν ότι είναι αναγκαία η δημιουργία ενός “Ευρωπαίου πρωταθλητή” στις σιδηροδρομικές μεταφορές, απέναντι στον εντεινόμενο ανταγωνισμό από άλλες εταιρείες, π.χ. από την Ασία.
Η επίσημη απάντηση της ΕΕ
Σύμφωνα με την Επίτροπο αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βέσταγκερ, «εκατομμύρια επιβάτες σε ολόκληρη την Ευρώπη μεταφέρονται καθημερινά από σύγχρονα και ασφαλή τρένα. Η Siemens και η Alstom αποτελούν και οι δύο πρωταθλητές της σιδηροδρομικής βιομηχανίας.
Χωρίς επαρκή διορθωτικά μέτρα, αυτή η συγχώνευση θα είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές, τόσο για τα συστήματα σηματοδότησης που διατηρούν τους επιβάτες ασφαλείας, όσο και για τις επόμενες γενιές τρένων υψηλών ταχυτήτων.
Η Κομισιόν απαγόρευσε τη συγχώνευση, επειδή οι εταιρείες δεν ήταν διατεθειμένες να κατευνάσουν τις σοβαρές ανησυχίες μας για τον ανταγωνισμό».
Η σημερινή απόφαση, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, ακολουθεί μια εμπεριστατωμένη έρευνα από μέρους της Κομισιόν για την εξαγορά, η οποία θα συνδύαζε τον μεταφορικό εξοπλισμό και τις υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών των δύο εταιρειών σε μια νέα εταιρεία, πλήρως ελεγχόμενη από τη Siemens.
Παράλληλα, θα συγκέντρωνε σε μια εταιρεία τα συστήματα σηματοδότησης σιδηροδρόμων και μετρό, καθώς και τροχαίου υλικού των δύο μεγαλύτερων «παικτών» της ευρωπαϊκής αγοράς.
Όπως σημειώνεται, η εξαγορά θα δημιουργούσε έναν αδιαμφισβήτητο ηγέτη στην αγορά της σηματοδότησης και έναν κυρίαρχο «παίκτη» στα τρένα υψηλών ταχυτήτων.
Επίσης, η Κομισιόν σημειώνει ότι έλαβε υπόψη αρκετές καταγγελίες από πελάτες, ανταγωνιστές, βιομηχανικές ενώσεις και συνδικάτα, καθώς και αρνητικές παρατηρήσεις από διάφορες εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ).
Τέλος, σημειώνεται ότι υπήρξαν σοβαρές ανησυχίες ότι η προτεινόμενη εξαγορά θα μειώσει την καινοτομία στα συστήματα σηματοδότησης και το τροχαίο υλικό για τα τρένα υψηλής ταχύτητας, θα οδηγήσει στον αποκλεισμό των μικρότερων ανταγωνιστών και σε υψηλότερες τιμές και λιγότερες επιλογές για τους πελάτες.
Δεδομένου ότι τα μέρη δεν ήταν διατεθειμένα να προσφέρουν επαρκείς λύσεις για την επίλυση των εν λόγω προβλημάτων, η Κομισιόν μπλόκαρε την συγχώνευση για να προστατεύσει, όπως διατείνεται, τον ανταγωνισμό στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό κλάδο.