Η Κομισιόν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κρατική στήριξη για την αναδιάρθρωση των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων, του μεγαλύτερου περιφερειακού επιβατικού σιδηροδρομικού οργανισμού της Πολωνίας, είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Οι Πολωνικοί Περιφερειακοί Σιδηρόδρομοι είναι ο μοναδικός δημόσιος πάροχος επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών σε επτά από τις 16 περιοχές της χώρες. Ανήκει κατά πλειοψηφία στον Κρατικό Οργανισμό Βιομηχανικής Ανάπτυξης, ο οποίος ωστόσο αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες.
Η Κομισιόν ξεκίνησε επίσημη έρευνα τον Ιανουάριο του 2018, αφού η πολωνική κυβέρνηση πρότεινε οικονομική βοήθεια για την αναδιάρθρωσή τους, ύψους 770 εκατ. Zlotys (203,8 εκατ. δολ.) το 2015.
Επίσης, η έρευνα εξέτασε προηγούμενες κρατικές ενισχύσεις, όπως:
-την κάλυψη προηγούμενων ζημιών 2,4 δισ. Zlotys,
-μια συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους 1,902 δισ. Zlotys μεταξύ του οργανισμού και του διαχειριστή υποδομής PKP PLK, η οποία προβλέπει την αναδιάρθρωση των υποχρεώσεων που οφείλονται στον κρατικό όμιλο PKP,
-25 συμφωνίες, συνολικής αξίας 1,1064 δισ. Zlotys, μεταξύ των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων και των κρατικών πιστωτών που προβλέπουν τη χρονική μετάθεση των υποχρεώσεων της εταιρείας,
-τη στήριξη με τη μορφή ενίσχυσης για την ενίσχυση των προσλήψεων.
Η Κομισιόν αξιολόγησε τα μέτρα αναδιάρθρωσης, βάσει της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), η οποία επιτρέπει στα κράτη-μέλη να χορηγούν κρατικές ενισχύσεις για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων ή ορισμένων οικονομικών περιοχών, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Όπως διαπιστώθηκε, τα μέτρα ήταν τόσο αναλογικά όσο και απαραίτητα για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων, καθώς η κατάρρευση του μεταφορέα θα είχε σοβαρές συνέπειες για τα ταξίδια στην Πολωνία.
Κατά την αξιολόγησή της, η Κομισιόν έλαβε υπόψη τη σημασία μιας εύρυθμης περιφερειακής σιδηροδρομικής υπηρεσίας για τον πολωνικό πληθυσμό, η οποία είναι απαραίτητη για την παροχή συνδεσιμότητας και τη διευκόλυνση των μετακινήσεων.
Θεώρησε επίσης ότι ο πολωνικός κλάδος των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών είναι, από ορισμένες απόψεις, διαφορετικός από άλλους οικονομικούς τομείς, ιδίως επειδή παρέχει μια σημαντική δημόσια υπηρεσία σε μια αγορά που γενικά δεν χρηματοδοτείται και δεν είναι ακόμη πλήρως ανοικτή στον ανταγωνισμό τόσο εσωτερικά στην Πολωνία και σε επίπεδο ΕΕ γενικά.
Σύμφωνα με την 4η δέσμη μέτρων για τους σιδηροδρόμους, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να σταματήσουν να αναθέτουν απευθείας και άνευ όρων συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας στο κομμάτι των περιφερειακών επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών έως τις 25 Δεκεμβρίου 2023.
Προκειμένου να περιορίσει τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της ενίσχυσης στον ανταγωνισμό, η Πολωνία δεσμεύτηκε να επιταχύνει τη μετάβαση από αυτήν την πρακτική και να ολοκληρώσει αυτήν τη διαδικασία νωρίτερα από ό, τι απαιτείται.
Επίσης, η Πολωνία έχει δεσμευτεί να ξεκινήσει σταδιακά την απελευθέρωση της εγχώριας σιδηροδρομικής αγοράς.
Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή θεώρησε ότι τα θετικά αποτελέσματα του μέτρου υπερτερούν των πιθανών αρνητικών του επιπτώσεων στον ανταγωνισμό και ενέκρινε τα μέτρα βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.