Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ολλανδία [INFR(2023)4011] λόγω πλημμελούς εφαρμογής του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1370/2007 για τις δημόσιες επιβατικές σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές.
Η καθιέρωση ελεγχόμενου ανταγωνισμού στην αγορά των σιδηροδρομικών μεταφορών, σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό, είναι καίριας σημασίας για να γίνουν οι υπηρεσίες πιο ελκυστικές και καινοτόμες και λιγότερο ακριβές για τους επιβάτες, και παράλληλα να διατηρηθούν τα καθήκοντα δημόσιας υπηρεσίας.
Στις 14 Ιουλίου 2023, η Κομισιόν απέστειλε μια πρώτη προειδοποιητική επιστολή με το αιτιολογικό ότι οι Κάτω Χώρες είχαν αποφασίσει να αναθέσουν απευθείας στον κατεστημένο φορέα εκμετάλλευσης Nederlandse Spoorwegen τη σύμβαση παραχώρησης σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών από το 2025 έως το 2033, ενώ θα έπρεπε να είχαν προσφύγει σε ανταγωνιστική διαδικασία ανάθεσης.
Παρά τους ενδοιασμούς της Επιτροπής η σύμβαση ανατέθηκε στις 21 Δεκεμβρίου 2023. Μια πρόσθετη αιτία ανησυχίας ήταν το πεδίο εφαρμογής των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας που προσδιορίζονταν στην εν λόγω σύμβαση. Σύμφωνα με τον κανονισμό οι υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας είναι απαιτήσεις που επιβάλλονται από δημόσια αρχή προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι ένας φορέας εκμετάλλευσης θα αναλάβει τις δημόσιες υπηρεσίες επιβατικών μεταφορών προς το κοινό συμφέρον, ακόμη και αν οι υπηρεσίες αυτές δεν εξυπηρετούν τα ίδια εμπορικά του συμφέροντα.
Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι οι Κάτω Χώρες δεν ανέλυσαν επαρκώς ποιες μεταφορικές υπηρεσίες θα μπορούσαν να παρέχονται από φορείς εκμετάλλευσης της αγοράς υπό εμπορικούς όρους σε συνθήκες ανοικτής πρόσβασης. Αυτό συνιστά παράβαση του άρθρου 2 στοιχείο α) σε συνδυασμό με το άρθρο 2 στοιχείο ε) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1370/2007.
Οι Κάτω Χώρες έχουν πλέον προθεσμία 2 μηνών για να ανταποκριθούν και για να άρουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή στην εν λόγω συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή, διαφορετικά θα αποσταλεί αιτιολογημένη γνώμη.