Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη στην Ουγγαρία [INFR(2023)2154], επειδή δεν μετέφερε ορθά στο εθνικό της δίκαιο και δεν εφάρμοσε ορισμένους ενωσιακούς κανόνες για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο.
Το ουγγρικό νομικό πλαίσιο για τις σιδηροδρομικές μεταφορές δεν συνάδει πλήρως με την οδηγία 2012/34/ΕΕ για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2016/2370.
Οι εθνικές διατάξεις φαίνεται να περιορίζουν αδικαιολόγητα το δικαίωμα υποβολής αίτησης για εξέταση της οικονομικής ισορροπίας. Το κείμενο αυτό χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των επιπτώσεων των νέων σιδηροδρομικών υπηρεσιών στις υφιστάμενες σιδηροδρομικές συνδέσεις που λειτουργούν ως δημόσια υπηρεσία, με στόχο την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των συμφερόντων των φορέων εκμετάλλευσης που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές με όρους αγοράς και των συμφερόντων των επιχειρήσεων που παρέχουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες βάσει δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών.
Η Κομισιόν εμμένει επίσης στην άποψη ότι η ουγγρική νομοθεσία δεν συμμορφώνεται με τις διατάξεις της οδηγίας 2012/34/ΕΕ όσον αφορά την ανεξαρτησία των βασικών καθηκόντων του διαχειριστή υποδομής και τη δυνατότητα του διαχειριστή υποδομής να συνάπτει συμφωνίες συνεργασίας με σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, ούτε με τους κανόνες για τη συνεργασία μεταξύ του εθνικού ρυθμιστικού φορέα και των ομολόγων του σε άλλα κράτη-μέλη.
Η εν λόγω αιτιολογημένη γνώμη αποστέλλεται μετά την προειδοποιητική επιστολή που απέστειλε η Κομισιόν τον Νοέμβριο του 2023.
Μέχρι σήμερα, η Ουγγαρία δεν έχει λάβει διορθωτικά μέτρα για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες της Επιτροπής. Για τον λόγο αυτό, αποφασίστηκε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη χώρα, η οποία έχει πλέον προθεσμία 2 μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή.
Η Κομισιόν, αν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.