Η Κομισιόν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο κρατικής ενίσχυσης της Γερμανίας, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, για τη στήριξη της DB Cargo είναι σύμφωνο με τους Ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
Σημειωτέων, η DB Cargo είναι 100% θυγατρική της κρατικής, καθετοποιημένης γερμανικής σιδηροδρομικής εταιρείας Deutsche Bahn AG (DB AG).
Μετά από καταγγελία ανταγωνιστή της εταιρείας σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, η Κομισιόν ξεκίνησε μια εις βάθος έρευνα τον Ιανουάριο του 2022 σε τέσσερις ακόλουθους τομείς:
-τη σύμβαση αορίστου χρόνου μεταφοράς κερδών και ζημιών μεταξύ της DB AG και της DB Cargo, βάσει της οποίας η DB AG καλύπτει τις ζημίες της DB Cargo από το 2012,
-την παροχή υπηρεσιών της DB AG εντός του ομίλου στην DB Cargo με δυνητικά ευνοϊκούς όρους τιμολόγησης,
-τους ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης των δανείων·του ομίλου και
-τη μερική κάλυψη από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Ταμείο Σιδηροδρόμων των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων που απασχολούνταν προηγουμένως στην Deutsche Bundesbahn (μέχρι πρότινος κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων), και επί του παρόντος βρίσκονται στην DB Cargo.
Τα ευρήματα της αξιολόγησης
Η Κομισιόν διαπίστωσε ότι η συμφωνία μεταφοράς κερδών και ζημιών περιείχε κρατική ενίσχυση. Η συμφωνία έχει πλέον καταργηθεί και δεν θα ισχύει πλέον από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Επίσης, διαπιστώθηκε ότι τα τρία άλλα μέτρα δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση. Κατά την άποψη της Επιτροπής, το κράτος δεν επηρέασε τις ενδοομιλικές συμφωνίες και τα δάνεια που χορηγήθηκαν στην DB Cargo, τα οποία ήταν συναλλαγές στο πλαίσιο των συνήθων καθημερινών εργασιών.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι η μερική κάλυψη των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων ήταν σύμφωνη με τις συνθήκες της αγοράς.
Η Κομισιόν αξιολόγησε την κρατική ενίσχυση που χορηγήθηκε στην DB Cargo μέσω της συμφωνίας μεταφοράς κερδών και ζημιών βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τις ενισχύσεις διάσωσης και αναδιάρθρωσης. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι συμβατή με την εσωτερική αγορά, αφού αξιολόγησε το εν εξελίξει σχέδιο μετασχηματισμού και αναδιάρθρωσης για την DB Cargo που προβλέπει μια δέσμη μέτρων για τον εξορθολογισμό των δραστηριοτήτων της εταιρείας και τη μείωση του κόστους της, με σκοπό τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητάς της μέχρι το τέλος 2026.
Ακόμη, η Κομισιόν είναι πεπεισμένη ότι οι εκποιήσεις δραστηριοτήτων και περιουσιακών στοιχείων της DB Cargo, που διαπράττονται από τη Γερμανία, θα μετριάσουν τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προέκυψε από την εν λόγω κρατική ενίσχυση.
Έλαβε επίσης υπόψη ότι οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι απαραίτητες ως εναλλακτική λύση με χαμηλότερες εκπομπές στις οδικές μεταφορές για τη δημιουργία βιώσιμων κυκλωμάτων εφοδιαστικής.
Οπότε, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ενίσχυση είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.