Εξαιρετικά μικρό είναι το μερίδιο αγοράς του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, απόρροια της μη ανταγωνιστικότητάς του.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Σύμφωνα με στοιχεία του ERA (European Union Agency for Railways) και της Eurostat, το μερίδιο αγοράς του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα το 2022 (πριν το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών) ήταν:
Α. 0,9% στους επιβάτες και
Β. 2,3% στα εμπορεύματα.
Σύμφωνα με τον ERA, ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα διέθετε στους επιβάτες μερίδιο αγοράς 0,6% το 2021 και επίσης, 0,6% το 2020.
Αντίστοιχα, ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα διέθετε στα εμπορεύματα μερίδιο αγοράς 2,9% το 2021 και 3,2% το 2020.
Σύμφωνα με την Eurostat, το 2022, οι επιβάτες που διακινήθηκαν στον ελληνικό σιδηρόδρομο ήταν 15 εκατ. και τα εμπορεύματα 1,142 εκατ. τόνοι.
Στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται 2 εταιρείες στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, η Hellenic Train και η ΣΤΑΣΥ.
Ωστόσο, η ΣΤΑΣΥ δραστηριοποιείται μόνο στο δίκτυο «Δ. Πλακεντίας» – Αεροδρόμιο και σε όλο το υπόλοιπο δίκτυο, η Hellenic Train.
Ουσιαστικά, η Hellenic Train διαθέτει το μονοπώλιο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έχει αναλάβει και τη διεξαγωγή των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών για 10 + 5 χρόνια.
Αντίθετα, ο ανταγωνισμός είναι κάπως υπαρκτός στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές.
Στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται 3 εταιρείες στα εμπορεύματα, η Hellenic Train, η Rail Cargo Logistics Goldair και η GFR Hellas. Αυτές οι 3 εταιρείες διαθέτουν δικές τους μηχανές έλξης.