Την Καβάλα, μετά την Αλεξανδρούπολη, επισκέφθηκαν ανώτατα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να ενημερώσουν τους τοπικούς φορείς για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες, η οποία συμπεριλαμβάνεται στα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της εταιρείας.
Του Φώτη Φωτεινού
Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιηθήκαν χθες, στα γραφεία της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης στην Καβάλα, τεχνικές συναντήσεις με τη συμμετοχή στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ και τοπικών φορέων της Βόρειας Ελλάδας.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου ανέρχεται σε 1,68 δισ. Η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες αποτελεί κομμάτι της «Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας» και θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και στη συνέχεια, με την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο.
Παράλληλα, θα εξυπηρετήσει την υλοποίηση της σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσσε), στο πλαίσιο του διακρατικού εγχειρήματος Ελλάδας – Βουλγαρίας «Sea2Sea».
Με την κατασκευή του έργου παραδίδονται σε λειτουργία 206 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, με τα οποία επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση του νέου σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.
Ταυτόχρονα, θα συνδέει το, υπό ανάπτυξη, λιμάνι της Νέας Καρβάλης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του νομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του ΟΣΕ.
Η νέα γραμμή υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.
Μετά το πέρας των συναντήσεων, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης, δήλωσε σχετικά: «Η Καβάλα, αλλά και ολόκληρη η Βόρεια Ελλάδα, βρίσκονται στο επίκεντρο του σχεδιασμού της ΕΡΓΟΣΕ για μια σειρά σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, που θα διασυνδέσουν τις λεγόμενες κρίσιμες υποδομές με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο».
Τα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ
Η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Τοξότες συγκαταλέγεται στα 6 έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ, ύψους 4 δις. ευρώ και τα οποία αφορούν τη σύνδεση των λιμένων της Πάτρας, ύψους 477 εκατ., του Λαυρίου, ύψους 391 εκατ., της Ραφήνας, ύψους 309 εκατ. και του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ., με το σιδηροδρομικό δίκτυο, την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες, ύψους 1,68 δις. και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, ύψους 1,07 δις.
Αρχικό ενδιαφέρον για την κατασκευή τους έχουν επιδείξει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ – Mυτιληναίος και ΑΒΑΞ – ALSTOM.
Το τεχνικό αντικείμενο της σύμβασης
Ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή του έργου που αφορά στη νέα μονή ΣΓ στο τμήμα «Έξοδος ΣΣ Νέας Φιλαδέλφειας – Τοξότες», καθώς επίσης και στην ανακαίνιση επιδομής της υφιστάμενης ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στο τμήμα «Τοξότες – Ξάνθη».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ο ανάδοχος καλείται για τη:
-Κατασκευή του συνόλου των έργων υποδομής, όπως χωματουργικές εργασίες, τεχνικά αντιστήριξης, γέφυρες, τεχνικά C&C και σήραγγες με τα συνοδά αυτών έργα (δίοδοι και έξοδοι διαφυγής, πυροσβεστικά σημεία κτλ.), τεχνικά άνω και κάτω διαβάσεων οδών, τεχνικά προστασίας αγωγών ΔΕΣΦΑ και άλλων φορέων, τεχνικά διευθέτησης ρεμάτων, έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης και αντιπλημμυρικής προστασίας ΣΓ και οδών κτλ.
-Στο τμήμα «Έξοδος ΣΣ Νέας Φιλαδέλφειας – Τοξότες», κατασκευή ~206 km επιδομής κύριας μονής σιδηροδρομικής γραμμής και επιδομή πρόσθετων ΣΓ κλάδων προς λιμένα Καβάλας και προς εγκαταστάσεις Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων, Εμπορευματικού Σταθμού Διαλογής, ΒΙΠΕ Καβάλας, καθώς και πρόσθετων ΣΓ των λοιπών ΣΣ.
Η εν λόγω κύρια ΣΓ έχει αρχή την έξοδο του ΣΣ Νέας Φιλαδέλφειας και πέρας το σημείο σύνδεσης με την υφιστ. ΣΓ «Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη» στην ευρύτερη περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης.
-Ανακαίνιση επιδομής της υφιστάμενης ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης μεταξύ Τοξοτών και Ξάνθης σε μήκος ~10 km περιλαμβανομένου του ΣΣ Ξάνθης.
-Κατασκευή 9 Σιδηροδρομικών Σταθμών: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής, Αμυγδαλεώνα και Πέρνης – Γραβούνας, 3 Σιδηροδρομικών Στάσεων: Δρυμού, Λουτρών Βόλβης και Καρβάλης με τις απαιτούμενες κτιριακές εγκαταστάσεις και με τον περιβάλλοντα χώρο αυτών. Διαμόρφωση υπηρεσιακού ΣΣ με κατάλληλη γραμμολογία σύνδεσης με την υφιστάμενη ΣΓ κοντά στους Τοξότες (περιοχή παλαιού Εργοστασίου Ζάχαρης) βάσει απαιτήσεων ΟΣΕ.
-Κατασκευή οδικών έργων ανάπτυξης – αποκατάστασης του υφιστάμενου παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου, κατασκευή υδραυλικών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας – αποχέτευσης – αποστράγγισης του συνόλου των σιδηροδρομικών και οδικών έργων.
-Κατασκευή έργων ασφάλισης/περίφραξης της νέας ΣΓ και εγκατάστασης αντιθορυβικών πετασμάτων σε τμήματα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, όπου απαιτηθεί.
-Κατασκευή έργων προσωρινών σιδηροδρομικών και οδικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
-Κατασκευή των Η/Μ εγκαταστάσεων εντός των υπόγειων έργων (σηράγγων και τεχνικών C&C).
-Κατασκευή σύγχρονου συστήματος αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1.
-Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA).
-Κατασκευή υποσταθμού/ων έλξης.
-Κατασκευή σύγχρονου συστήματος Τηλεπικοινωνιών.
-Επαλήθευση «ΕΚ» όλων των υποσυστημάτων του έργου, σύμφωνα με τις ισχύουσες Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, καθώς και τον Ν. 4632/2019, που ενσωμάτωσε την Οδηγία (ΕΕ) 2016/797.
-Η ταχύτητα μελέτης του έργου είναι 160 – 200 km/h. Ο σχεδιασμός του έργου τηρεί όλες τις προδιαγραφές της διαλειτουργικότητας.
Η συνολική διάρκεια της σύμβασης, κατά την εκτίμηση της ΕΡΓΟΣΕ, ανέρχεται σε 48 μήνες. Ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης του έργου θα καθοριστεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.