Το γερμανικό σχέδιο υποστήριξης των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, που επενδύουν σε τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης, ενέκρινε η Κομισιόν.
Το εν λόγω μέτρο θα προωθήσει τη μετατόπιση της εμπορευματικής κίνησης από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, συμβάλλοντας παράλληλα στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η Επίτροπος Margrethe Vestager, αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε: «Η ηλεκτροκίνηση στις σιδηροδρομικές μεταφορές αποτελεί μία από τις φιλικότερες προς το περιβάλλον επιλογές μεταφοράς.
Το γερμανικό σχέδιο θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ στον τομέα του περιβάλλοντος και των μεταφορών, χωρίς τη στρέβλωση του ανταγωνισμού».
Τον περασμένο Ιανουάριο, η Γερμανία κοινοποίησε στην Κομισιόν ένα πρόγραμμα παροχής δημόσιας στήριξης επενδύσεων σε τεχνολογίες ώστε οι σιδηροδρομικές μεταφορές να καταστούν λιγότερο δαπανηρές και ενεργειακά αποδοτικότερες.
Το πρόγραμμα έχει συνολικό προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και θα διαρκέσει ως το 2022.
Υπό το πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις που παρέχουν ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές υπηρεσίες μπορούν να αποζημιωθούν έως και το 50% των δαπανών που προκύπτουν από μέτρα ενεργειακής αποδοτικότητας, όπως η απόκτηση σύγχρονου, ενεργειακά αποδοτικού τροχαίου υλικού, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών μηχανών ή αυτοματοποιημένων λύσεων.
Τέτοιες επενδύσεις επιτρέπουν στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να αυξήσουν την ενεργειακή τους αποδοτικότητα, δηλ. την κατανάλωση ενέργειας ανά επιβάτη ή τονοχιλιόμετρο.
Για να επωφεληθούν από αυτή τη κρατική στήριξη, οι εταιρείες πρέπει να επιδείξουν ετήσια βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 1,75%.
Από το 2020, η ενεργειακή απόδοση των εν λόγω επιχειρήσεων πρέπει να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 2% το χρόνο για να είναι επιλέξιμες προς στήριξη.
Συμπερασματικά, η Κομισιόν κατέληξε ότι το μέτρο συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως με τις κατευθυντήριες γραμμές του 2008 για τις κρατικές ενισχύσεις προς τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Μ. Δημητρίου