Ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος έχει αναβαθμίσει τη σημασία του λιμένα Αλεξανδρούπολης, με αποτέλεσμα η ελληνική Πολιτεία να δρομολογήσει ενέργειες εκσυγχρονισμού του λιμένα, μέσω οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων.
Του Φώτη Φωτεινού
Στα τέλη του 2021 υπογράφηκε η σύμβαση για την Ανατολική Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης, η οποία αποτελεί την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον λιμένα. Το έργο αφορά 3,03 χλμ. αστικής αρτηρίας και 0,5 χλμ. συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι.
Αντίστοιχα, τα τελευταία 2,5 χρόνια έχει «αναβιώσει» και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα.
Την εξεταζόμενη περίοδο διεξήχθησαν 54 σιδηροδρομικά δρομολόγια πλήρους φορτίου από/προς τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, κυρίως στρατιωτικού υλικού.
Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει το έργο της αναβάθμισης και του διπλασιασμού της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, αρχικού προϋπολογισμού 1,07 δις ευρώ.
Το έργο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα «Αλεξανδρούπολη – Διδυμότειχο» και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα «Διδυμότειχο – ελληνοβουλγαρικά σύνορα».
Τόσο το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, όσο και η πεδινή χάραξη Θεσσαλονίκη – Τοξότες εντάσσονται στο φιλόδοξο εγχείρημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με λιμάνια της Βουλγαρίας (Sea2Sea), με προφανή οφέλη στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές.
Εκτός από τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις και έπειτα από την απόφαση για τη ματαίωση της ιδιωτικοποίησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την υλοποίηση έργων, ύψους 23 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της εμπορευματικής δραστηριότητάς του, μέσω και της προμήθειας ανυψωτικών μηχανημάτων.
Πλέον, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αντλήσει ευρωπαϊκά κονδύλια, αφού εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.