Αυτό που ακουγόταν τις τελευταίες ημέρες στην σιδηροδρομική αγορά, επιβεβαιώθηκε με το πιο επίσημο τρόπο: Οι Ιταλοί της FS «γυρνούν την πλάτη» στην ΕΕΣΣΤΥ, κάτι το οποίο εκτιμάται ότι θα επιφέρει σοβαρές επιπλοκές.
Του Φώτη Φωτεινού
Ο διευθύνων σύμβουλος της FS Ρενάτο Ματσοντσίνι, σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής», απέκλεισε το ενδεχόμενο κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για την ΕΕΣΣΤΥ, δηλώνοντας ότι «είναι σημαντικό να έχουμε υπηρεσίες συντήρησης εντός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Ουσιαστικά, η δήλωσή αυτή έρχεται σε συνέχεια των εξαγγελιών περί επενδύσεων 500 εκατ. σε τροχαίο υλικό.
Με άλλα λόγια, οι Ιταλοί θα περιμένουν την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση το 2018, ώστε το 2019 να βάλουν τις δικές τους μηχανές και βαγόνια.
Ωστόσο, τι θα γίνει η σύμβαση συντήρησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της σύμβασης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Η ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είναι κρατική εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, έχει υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμβαση συντήρησης των βαγονιών της για 5 + 5 χρόνια. Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί τον κύριο πελάτη της ΕΕΣΣΤΥ.
Τι θα κάνουν οι Ιταλοί; Θα σεβαστούν την 5η διάρκεια της σύμβασης ή εξετάζουν εναλλακτικά σενάρια;
Επί του παρόντος, οι απόψεις διίστανται. Άλλοι υποστηρίζουν ότι οι Ιταλοί θα σεβαστούν την σύμβαση και θα πληρώνουν, για 5 χρόνια, τα μισθώματα συντήρησης, εάν και τα κρίνουν «τσιμπημένα».
Άλλοι υποστηρίζουν ότι, μόλις αναλάβουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα επαναδιαπραγματευθούν κι άλλοι, ότι ίσως καταγγείλουν την σύμβαση!
Όπως και να έχει, εάν όντως οι Ιταλοί δεν καταθέσουν προσφορά για την ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή εάν δεν μπλοφάρουν (οι προσφορές είναι στις 30/1), τότε το μέλλον της ΕΕΣΣΤΥ προδιαγράφεται… δυσοίωνο.
Η ΕΕΣΣΤΥ, εάν χάσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χάνει το μεγαλύτερο πελάτη της. Ακολούθως, θα περιοριστεί στις δουλειές της ΓΑΙΑΟΣΕ και ίσως, αύριο του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού.
Νέο μέτωπο πιθανής αντιπαράθεσης οι άγονες γραμμές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πάντως, πέρα από την ΕΕΣΣΤΥ, Ιταλοί και ελληνικό δημόσιο ίσως «ανοίξουν μέτωπο» και με τις άγονες γραμμές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το υπουργείο Μεταφορών διαμήνυσε τους Ιταλούς περί επαναδιαπραγμάτευσης του ετήσιου τιμήματος και εξεύρεσης νέου κοστολογικού μοντέλου , «κουρεύοντάς το» από τα 50 εκατ. σε 39 εκατ. ετησίως.
Οι Ιταλοί διατηρούν επεκτατικές βλέψεις για ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ
Οι Ιταλοί, πέρα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διατηρούν «επεκτατικές βλέψεις», όχι μόνο για την ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός), αλλά και την ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) και τον ΟΑΣΘ.
Αυτό, διότι οι προοπτικές επιβατών / εσόδων είναι τεράστιες στο ενδοαστικό κομμάτι και όχι στο υπεραστικό, όπως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.