Στις προτεραιότητες και το χρονοδιάγραμμα των έργων της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Θανάσης Βούρδας, στην 3η Συνάντηση της Διεθνούς Ομάδας Εργασίας, με θέμα «Spatial and Transport Development along European Corridors: Example Corridor 22, Hamburg ‐ Athens».
Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, η σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμη και πλήρως λειτουργική την άνοιξη του 2018 και το συγκρότημα στο Θριάσιο στα τέλη του έτους, όπως και η ηλεκτροκίνηση έως τον Σ.Σ. Λαρίσης (στον Σ.Σ. Πειραιά, το καλοκαίρι του 2017).
Αντίστοιχα, η διαδρομή από την Θεσσαλονίκη προς το τελωνείο του Προμαχώνα είναι σε φάση ανάθεσης μελετών. Ο διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον «αέρα» το 2019 και τα έργα να τελειώσουν το 2022, ενώ μεγάλο στοίχημα αποτελεί η «Σιδηροδρομική Εγνατία».
Τα κύρια σημεία ομιλίας του δ.σ της ΕΡΓΟΣΕ
Ο διάδρομος της Ανατολικής Μεσόγειου ως μέρος του δικτύου ΤΕΝ-Τ μπορεί να δώσει ώθηση στην Ευρωπαϊκή αλλά και την Ελληνική Οικονομία.
Οι χώρες από τις οποίες περνά ο ΤΕΝ-Τ μπορούν να έχουν διατηρήσιμη ανάπτυξη στις εσωτερικές τους αγορές.
Η ολοκλήρωση των διαδρομών του ΤΕΝ-Τ, προχώρα πέρα από τα στενά σύνορα κάθε χώρας και αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε την μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών.
Αποτελεί πολιτική επιλογή να δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα, κάτι που θα παράξει πλούτο αλλά και θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις στη χώρα.
Η ΕΡΓΟΣΕ αυτή τη στιγμή κατασκευάζει ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και έτσι με ορίζοντα το 2030 θα έχουμε τρένα με ταχύτητες ως 200 χμλ/ω, ηλεκτροκίνηση σε όλο το εθνικό δίκτυο, διπλές γραμμές και εγκατεστημένο το ERTMS.
Η σύνδεση με τα λιμάνια και τις οδικές αρτηρίες, έτσι ώστε να δημιουργηθούν μεγάλοι διαμετακομιστικοί κόμβοι, αποτελεί πολιτική προτεραιότητα στον τομέα των μεταφορών.
Έμφαση θα δοθεί στα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Πάτρας και της Ηγουμενίτσας μέσω της σύνδεσης με την Σιδηροδρομική Εγνατία που θα συνδέει τον Έβρο με το Ιόνιο.
Αναφορικά με τα έργα που εκτελούνται στον Κύριο Άξονα του ΠΑΘΕ/Π, η Γραμμή θα είναι διπλή ηλεκτροκινούμενη και σηματοδοτούμενη. Ο άξονας θα συνδέει μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια. Ποιο συγκεκριμένα:
-Η διαδρομή από Πάτρα ως Αθήνα μήκους 216 χιλιόμετρων.
-Σύνδεση Πειραιά με το Ικόνιο. Κύρια σημεία είναι η παρουσία της COSCO και η σημαντικότητα του Λιμανιού για τις εμπορευματικές μεταφορές αλλά και τον ρολό του Θριασίου Πεδίου.
-Το έργο του Θριασίου θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Το επόμενο στάδιο είναι η δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους διαμετακομιστικούς κόμβους στην Ευρώπη. Αυτό μπορεί να γίνει με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Ήδη, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για τα 600 στρέμματα από τα 2400 στρέμματα της έκτασης του Θριασίου.
-Η σύνδεση Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα είναι έτοιμη και πλήρως λειτουργική την Άνοιξη του 2018. Θα μεταφέρει επιβάτες και φορτία προς Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 25 λεπτά.
-Η διαδρομή από την Θεσσαλονίκη προς το τελωνείο του Προμαχώνα είναι σε φάση ανάθεσης μελετών. Ο διαγωνισμός του αναμένεται να βγει στον «αέρα» το 2019 και τα έργα να τελειώσουν το 2022.Τα έργα αφορούν την ανάταξη και την ηλεκτροκίνηση της γραμμής σε όλο το μήκος της.
-Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ως προτεραιότητα την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με ηλεκτροκίνηση και στοχευμένες παρεμβάσεις σε σημεία της γραμμής.
Η γραμμή αποτελεί την εναλλακτική οικονομική διαδρομή σε σχέση με τα στενά του Βοσπόρου, δίνει έξοδο στην Μαύρη Θάλασσα μέσω Μπουργκάς και κάνει την Αλεξανδρούπολη σημαντικό logistics hub. Η αναβάθμιση της συγκεκριμένης γραμμής θα αυξήσει τις ταχύτητες των εμπορικών τρένων κατά 20-30%
-Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ και το Αλβανικό Υπουργείο Μεταφορών, έχει καταθέσει πρόταση στο Ιnterreg για εκπόνηση Μελέτης Βιωσιμότητας για τη Σύνδεση Φλώρινας-Κρυσταλλοπηγής-Πόγραδετς (με σύνδεση με το αεροδρόμιο Καστοριάς για εμπορικούς λογούς). Με βάση τα αποτελέσματα της Μελέτης Βιωσιμότητας θα έχουμε και την προσέλκυση επενδυτών.
-Άφησα για το τέλος το πιο μακρόπνοο και σημαντικό έργο, που μπορεί να κάνει τη χώρα τον πιο σημαντικό «παίχτη» της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η Σιδηροδρομική Εγνατία συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αδριατική. Συνδέει την Ανατολική με την Δυτική Ευρώπη, δημιουργώντας ευκαιρίες επενδύσεων.
Η γραμμή θα Συνδέει Αλεξανδρούπολη με Ηγουμενίτσα. Χρηματοδότηση από Εθνικούς πόρους και ιδιωτικά κεφάλαια. Η Παγκόσμια Τράπεζα Επενδύσεων ανέλαβε να εκπονήσει Μελέτη Βιωσιμότητας.
Τα οφέλη περιλαμβάνουν καθαρές και φτηνές μεταφορές, διεθνείς επενδύσεις, σημαντικό όγκο μεταφοράς εμπορευμάτων, αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της χώρας ως διεθνούς διαμετακομιστικού κόμβου, καθώς και την καθιέρωση της χώρας σαν ένα συνεχές κέντρο logistics καθώς θα συνδέει 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και 4 κέντρα logistics.
-Στην περιοχή της Αθήνας, μετά από 15 χρόνια καθυστέρηση, υλοποιείται η ηλεκτροκίνηση από την Αθήνα έως τον Πειραιά. Τέλος του χρόνου η ηλεκτροκίνηση θα είναι γεγονός στο Σταθμό Λαρίσης και το καλοκαίρι έως τον Πειραιά.
Αποτελεί πολιτική επιλογή η αναβάθμιση του σιδηροδρόμου και μέσω αυτού της χώρας, έτσι ώστε οι μεταφορές να παίξουν κύριο ρόλο στην επιστροφή της ανάπτυξης που θα μείνει στη χώρα για καιρό και θα δημιουργήσει νέο πλούτο και νέες θέσεις εργασίας.