Ολοκληρώθηκε η αυτεπάγγελτη έρευνα της ΡΑΣ για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Επιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Η έρευνα διενεργήθηκε από την αρμόδια Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της ΡΑΣ και επικεντρώθηκε σε δύο πεδία:
Πρώτον: Στον εντοπισμό παραβάσεων που αφορούν τους κανονισμούς και τις διατάξεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.
Δεύτερον: Στην ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας, τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και η σιδηροδρομική επιχείρηση Hellenic Train Α.Ε., μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο.
Οι εμπειρογνώμονες της Αρχής, όπως υποστηρίζει η Αρχή, συνέλεξαν, ερεύνησαν και αξιολόγησαν λεπτομερώς έγγραφα, πληροφορίες, μαρτυρίες και ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το προσωπικό του ΟΣΕ και της Hellenic Train που εμπλέκονται στο δυστύχημα.
Μετά το πέρας της αυτεπάγγελτης έρευνας, το επιστημονικό προσωπικό της Μονάδας Ασφάλειας συνέταξε πόρισμα/έκθεση ελέγχου, στο οποίο καταγράφονται οι διαφαινόμενες παραβάσεις των κανονισμών και των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, αλλά και των απαιτήσεων των «Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας» (ΣΔΑ) του ΟΣΕ και της Hellenic Train.
Η Ολομέλεια της ΡΑΣ, στην οποία κατατέθηκε το πόρισμα/ έκθεση ελέγχου της ΜΑΣΔ, αποφάσισε την άμεση κλήση σε ακρόαση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και της Hellenic Train A.E., με αντικείμενο τον έλεγχο των φερόμενων παραβάσεων.
Οι διαφαινόμενες παραβάσεις που ελέγχεται ο ΟΣΕ
-επί των διαδικασιών Δ-01 «Διαχείριση Ανθρωπίνου Δυναμικού»/ Παράγραφος 7.3.2.2 «Εκτέλεση και Παρακολούθηση Προγραμμάτων Εκπαίδευσης» και Δ-07 «Ευκαιρίες & Απειλές» του οικείου Σύστηματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) ως εφαρμογή του Άρθρου 65 «Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης (άρθρο 13 της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798)» του ν. 4632/2019 (Α’ 159/14.10.2019) «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2016/797, 2016/798 και 2016/2370 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και άλλες διατάξεις».
-των Άρθρων 5 «Χειρισμός των αλλαγών τροχιάς» και 117 «Έξοδος ή διέλευση αμαξοστοιχιών από τους σταθμούς/1170. – Ενέργεια Σταθμάρχη. Προετοιμασία διαδρομής» του Γ.Κ.Κ. (Β’ 698/01.03.2019).
-επί της διαδικασίας Δ-17 «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ_Δ/ 7.6.2 ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ & ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΑΛΛΑΓΩΝ ΤΡΟΧΙΑΣ» του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) του ΔΥ ΟΣΕ.
-του Προσαρτήματος Β / Κοινοί επιχειρησιακοί κανόνες και αρχές / B2. Κοινοί επιχειρησιακοί κανόνες / 11. Εξουσιοδότηση Παραβίασης Σήματος / Ένδειξης Στάσης του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/773.
Οι διαφαινόμενες παραβάσεις που ελέγχεται η Hellenic Train
-του Άρθρου 120 «Στελέχωση κινητήριων μονάδων και καθήκοντα των Μηχανοδηγών» του Γ.Κ.Κ. (Β’ 698/01.03.2019) και του Άρθρου 24 «Κανόνες και Ιδιαιτερότητες της Σηματοδοτούμενης Αντίθετης Κυκλοφορίας/Κεφάλαιο V Σηματοδοτούμενη Αντίθετη Κυκλοφορία» του νόμου σχετικά με την Έγκριση Παραρτημάτων του Γ.Κ.Κ (Β’ 1341/13.04.2020).
-των παραγράφων 4.1.12 «Ανωμαλίες Σε Σηματοδότηση για Μόνιμες εγκαταστάσεις σηματοδοτούμενης αντίθετης κυκλοφορίας», 4.1.14 «Άμεσες Ενέργειες για την Πρόληψη Κινδύνου κατά Αμαξοστοιχιών» και 4.1.20 «Ανωμαλίες και συμβάντα τα οποία δυνητικά μπορεί να επηρεάσουν την ασφάλεια κυκλοφορίας, για τα οποία ο μηχανοδηγός οφείλει να ενημερώσει και το Κ.Ε.Κ.» του εγγράφου Εγχειρίδιο Μηχανοδηγού (SMS/MAN/0052) του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) της ΣΕ HELLENIC TRAIN ως εφαρμογή του Προσαρτήματος Β/ Κοινοί επιχειρησιακοί κανόνες και αρχές/ B2. Κοινοί επιχειρησιακοί κανόνες/ 14. Άμεσες Ενέργειες για την Πρόληψη Κίνδυνου κατά Αμαξοστοιχιών του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/773.
Μόλις ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία της ακρόασης, στην οποία τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταθέσουν τις θέσεις τους για τις παραβάσεις που τους έχουν αποδοθεί, θα εκδοθεί η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για το δυστύχημα των Τεμπών.