Η σιδηροδρομική κυκλοφορία αυξάνεται, ωστόσο οι επιπτώσεις της κρίσης του Covid εξακολουθούν να είναι ορατές στη συνολική δραστηριότητα του κλάδου στην Ευρώπη, με τις απώλειες σε όγκο και έσοδα να συνεχίζονται.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με το “Crisis Impact Tracker” (Απρίλιος 2022) της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) προκύπτει ότι σε επίπεδο όγκου:
-Οι επιβάτες μειώθηκαν κατά 24% τον Μάρτιο του 2022 (σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019)
-Τα εμπορεύματα μειώθηκαν κατά 9% τον Μάρτιο του 2022 (σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019)
Επιβατικές μεταφορές
Μετά από μια κάμψη τόσο σε έσοδα όσο και σε όγκο, το διάστημα Οκτωβρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022, ο όγκος στις επιβατικές μεταφορές αυξήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο τον Μάρτιο του 2022 από την αρχή της κρίσης.
Ωστόσο, τα έσοδα παρέμειναν μειωμένα κατά 20% και οι όγκοι κατά 24% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
Σε ορισμένες χώρες (ιδιαίτερα στην Ανατολική Ευρώπη), ενώ τα επιβατικά χιλιόμετρα αυξήθηκαν τον Μάρτιο, τα έσοδα συνέχισαν να παραμένουν χαμηλά.
Όπως επισημαίνεται, αυτό μπορεί να συνδέεται με την εισροή Ουκρανών προσφύγων στους οποίους επετράπη το ελεύθερο ταξίδι στο μεταναστευτικό τους μονοπάτι προς τη Δύση.
Να σημειωθεί ότι, οι σιδηρόδρομοι στην Ευρώπη έχουν εκδώσει πάνω από 3,5 εκατομμύρια δωρεάν εισιτήρια για να διευκολύνουν το ταξίδι των Ουκρανών προσφύγων.
Εμπορευματικές μεταφορές
Αν και οι όγκοι σχεδόν έφτασαν τα προ κρίσης επίπεδα τον περασμένο Δεκέμβριο, παρόλα αυτά υποχώρησαν ξανά τον Μάρτιο στο 9%.
Ωστόσο, τα έσοδα σχεδόν σταθεροποιήθηκαν στα προ κρίσης επίπεδα μεταξύ Δεκεμβρίου 2021 και Μαρτίου 2022.
Τα διατηρούμενα έσοδα -υπό το πρίσμα ενός μειούμενου όγκου- ενδέχεται να κρύβουν τις επιπτώσεις του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους στις τελικές τιμές (εν μέρει εις βάρος των περιθωρίων κέρδους των σιδηροδρομικών εταιρειών).
Σχολιάζοντας τα παραπάνω, ο εκτελεστικός διευθυντής της CER, Alberto Mazzola, είπε: «Αν και είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι η σιδηροδρομική κίνηση αυξάνεται, με μια ισχυρή αύξηση της επιβατικής κίνησης μεγάλων αποστάσεων, οι προαστιακές διαδρομές και τα επαγγελματικά ταξίδια παραμένουν αρκετά χαμηλά εν συγκρίσει με την εποχή προ Covid.
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες συνεχίζουν να συσσωρεύουν ζημίες σε αυτούς τους τομείς και η περαιτέρω εξέλιξη είναι σημαντική για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών».