Σε μια σειρά από παρεμβάσεις, με στόχο την ταχύτερη αποκατάσταση εξοπλισμού στο δίκτυό του, προχώρησε ο ΟΣΕ, μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και την κακοκαιρία Daniel.
Σύμφωνα με στελέχη του Οργανισμού, από τον Μάρτιο του 2023 μέχρι και σήμερα, ο ΟΣΕ έχει υλοποιήσει τις ακόλουθες εργασίες, με σκοπό την αποκατάσταση ζημιών των Η/Μ των σηράγγων, καθώς και τις ραδιοεπικοινωνίες.
Ειδικότερα, όπως υποστηρίζουν στελέχη του Οργανισμού, έχει αποκατασταθεί πλήρως ο φωτισμός των ακόλουθων σηράγγων:
- Σήραγγα Πλαταμώνα,
- Σήραγγα Τεμπών,
- Σήραγγα Αγίων Αναργύρων,
- Σήραγγα Μαύρης ώρας (νέα εγκατάσταση σε όλο το μήκος της)
- Σήραγγα Ευταξία, (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
- Σήραγγα Κακιάς Σκάλας Ι, (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
- Σήραγγα Κακιάς Σκάλας ΙΙ, (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών)
- Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων Ι, (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών),
- Σήραγγα Αγίων Θεοδώρων ΙΙ, (πλήρης ανάταξη φωτισμού λόγω κλοπών).
Επίσης, υλοποιήθηκε έλεγχος και πεδιομέτρηση σήματος GSM-R σε όλες τις ανωτέρω σήραγγες, όπου διαπιστώθηκε κάλυψη ραδιοσήματος, ακόμη και στη χρήση φορητών συσκευών.
Ακόμη, πραγματοποιήθηκαν τα ακόλουθα:
- Έλεγχος λειτουργίας δικτύου πυρόσβεσης στις ανωτέρω σήραγγες και έλεγχος λειτουργίας των αντίστοιχων αντλιοστασίων.
- Επανατοποθέτηση πυροσβεστικών αυλόκρουνων, μανικών και ακροφυσίων σε όλες τις σήραγγες που είχαν κλαπεί.
- Έλεγχος λειτουργίας των συστημάτων συναγερμού και CCTV των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών.
- Αποκατάσταση ηλεκτροδότησης των σηράγγων Μαύρης Ώρας, Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ λόγω πλήρους καταστροφής των υποσταθμών παροχής ισχύος.
- Επέκταση και ολοκλήρωση του συστήματος CCTV στις σήραγγες Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ, που εκκρεμούσε λόγω διακοπής ηλεκτροδότησής τους.
- Έλεγχος λειτουργίας των καμερών παρακολούθησης προσέγγισης και απομάκρυνσης συρμών στις πύλες των σηράγγων Ευταξία, Κακιάς Σκάλας Ι & ΙΙ και Αγίων Θεοδώρων Ι & ΙΙ.
- Αποκατάσταση της ραδιοεπικοινωνίας VHF στις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα.
- Αποκατάσταση του συστήματος SCADA Η/Μ της σήραγγας του Πλαταμώνα και της σήραγγας των Τεμπών που δίνει δυνατότητα επιτήρησης και απομακρυσμένου χειρισμού των συστημάτων αυτών καθώς και άμεση ανίχνευση και διάγνωση των βλαβών τους.
Σύμφωνα με τον ΟΣΕ λειτουργούν πλήρως οι παρακάτω τηλεδιοικήσεις:
- Τηλεδιοίκηση Κορίνθου που ελέγχει το τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη από το 2020.
- Τηλεδιοίκηση ΣΚΑ που ελέγχει πλήρως τον σιδηροδρομικό κόμβο Αχαρνών, δηλαδή τα τμήματα Άγιοι Ανάργυροι – Αεροδρόμιο, Άγιοι Ανάργυροι – Είσοδος Σ.Σ. Αχαρναί και Άγιοι Ανάργυροι – Άνω Λιόσια.
- Επίσης από τον Μάιο του 2022 επιτηρεί το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός (το οποίο τηλεδιοικείται από την τηλεδιοίκηση του Λιανοκλαδίου), ενώ από τον Ιούνιο του 2023 ελέγχει το τμήμα Είσοδος Αχαρναί – Σ.Σ. Οινόης και από τον Αύγουστο του 2023 ελέγχει το τμήμα Σ.Σ. Οινόης – Σ.Σ. Τιθορέας.
- Τηλεδιοίκηση Λιανοκλαδίου που ελέγχει το τμήμα Τιθορέα – είσοδος σήραγγας Όθρυος, καθόσον το υπόλοιπο τμήμα μέχρι την βόρεια έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έχει καταστραφεί από την κακοκαιρία Daniel.
- Τηλεδιοίκηση Λάρισας που ελέγχει το τμήμα από έξοδο Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Πλατύ, αφού το τμήμα από βόρεια έξοδο Σ.Σ. Δομοκού – Σ.Σ. Λάρισας καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel.
- Τηλεδιοίκηση Θεσσαλονίκης που ελέγχει τα τμήματα ΣΣ Πλατύ – ΤΧ1, ΤΧ1-ΤΧ5 και ΤΧ1 – Στρυμόνας – Προμαχώνας.
Επίσης, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για ανάταξη της σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχει βανδαλιστεί πλήρως.
Τέλος, ολοκληρώθηκε η διαδικασία του αιτήματος ένταξης στο πρόγραμμα CEF 2 για την ανάταξη όλων των Η/Μ των σηράγγων του τμήματος Άνω Λιόσια – Κιάτο που έχουν καταστραφεί εντελώς από πολύμηνους βανδαλισμούς.
Το ερώτημα είναι γιατί δεν υπήρξε αντίδραση και άμεση λειτουργική επαναφορά σε βανδαλισμούς και κλοπές εγκατεστημένων συστημάτων και φωτισμών παρά αφέθηκαν για χρόνια (που μάλλον ξεπερνούν τη δεκαετία) στην τύχη τους.
Και ζητούμενο είναι, τα πιο πρόσφατα εγκατεστημένα συστήματα (όπως για παράδειγμα η Τηλεδιοίκηση στο Κιάτο Ροδοδάφνη) και αυτά που θα “αναταχθούν”, να παραμείνουν σε άψογη λειτουργική κατάσταση για όλο τον προβλεπόμενο χρόνο λειτουργίας τους, επαρκώς συντηρημένα και φυλαγμένα από επίδοξους “βανδαλιστές”.