Την περαιτέρω απαξίωση του σιδηροδρόμου επί κυβέρνησης ΝΔ, η οποία οδήγησε στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών ανέδειξε η Πέτη Πέρκα, με σειρά ερωτημάτων προς τον πρώην Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Ξεκίνησε ανατρέχοντας σε δήλωσή της, όταν ανέλαβε καθήκοντα ο κ. Πατέρας, όπου έθετε θέμα σύγκρουσης συμφερόντων, επειδή ο επικεφαλής του ΟΣΕ ήταν παράλληλα Γενικός Διευθυντής και μέτοχος εταιρίας με άμεσα συμφέροντα σε έργα του Οργανισμού. Ενώ αναρωτιόταν πόσο αποδοτικός θα είναι ο νέος Πρόεδρος με δύο θέσεις ευθύνης, ειδικά σε μια περίοδο που η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου χαρακτηρίζεται ‘οριακή’.
«Ήρθατε στον ΟΣΕ λίγο μετά τον εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας στο δρομολόγιο Κιάτο-Αίγιο, όπου επίσης σε ερώτησή μου τότε προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών τόνιζα τη μη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας (φωτοσήματα, τηλεδιοίκηση, ETCS), όχι μόνο στη συγκεκριμένη γραμμή, αλλά σχεδόν σε όλο το δίκτυο, ενώ είχα κάνει και ξεχωριστή αναφορά στα Τέμπη. Με την ευκαιρία, κύριε Πρόεδρε επαναφέρω το θέμα να καλέσουμε ως μάρτυρα τον κ. Κατσούλη από την ΕΡΓΟΣΕ, διότι η επιστολή του σχετικά με τα φωτοσήματα που ‘επιτρέπουν’ μετωπική σύγκρουση τρένων, αποδείχτηκε προφητική.
Οπότε κ. Πατέρα, θέλω να σας ρωτήσω αν εκ των υστέρων θεωρείτε ότι δε θα έπρεπε να έχετε αναλάβει επικεφαλής στον ΟΣΕ».
Ο κ. Πατέρας απέφυγε να απαντήσει στην ουσία του ερωτήματος και επικεντρώθηκε μόνο στο τραγικό δυστύχημα, αναφέροντας ότι «κανείς δε θα ήθελε να είναι στη θέση του».
Σχετικά με την επιλογή της μεθόδου ΣΔΙΤ για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ο πρώην Πρόεδρος του ΟΣΕ σημείωσε ότι ήταν απόφαση «κοινή συναινέσει» με τον κ. Καραμανλή. Η κα Πέρκα υπενθύμισε ότι εξαρχής είχε εκφράσει την ανησυχία της για το αν η η επιλογή του κ. Πατέρα αποτελεί ‘αποστολή ειδικού σκοπού’, με στόχο την παραχώρηση της συντήρησης των έργων σε ιδιωτικά συμφέροντα, η οποία θα βλάψει την ασφάλεια και την αξιοπιστία του σιδηροδρόμου – κάτι που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη ανάλυση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις ΣΔΙΤ.
Υπογράμμισε την απραξία της κυβέρνησης σχετικά με τη βελτίωση της τραγικής κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου. Για καιρό το μόνο που ξέραμε ήταν ότι έχει αποφασιστεί η συντήρηση να γίνει μέσω ΣΔΙΤ, χωρίς να έχει γίνει σαφές αν υπάρχουν μελέτες, τα τμήματα του δικτύου που θα γίνει το έργο, ο προϋπολογισμός κτλ. Κάτι που δεν έγινε σαφές ούτε από τις ανακοινώσεις του ίδιου του κ. Πατέρα το 2022.
«Μάλιστα, μέχρι το τέλος του 2023 η κυβέρνηση φαινόταν να προχωρά με το πρώτο από τα 3 έργα ΣΔΙΤ, τα τμήματα Φλώρινα-Πλατύ και Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη. Και τότε αντιδράσαμε έντονα, αφού φαινόταν ότι ο ιδιώτης θα εισπράττει μόνο τα έσοδα, ενώ όλες οι ευθύνες θα βαραίνουν το δημόσιο. Έκανα και σχετική επίκαιρη ερώτηση στον κ. Ταχιάο, η οποία φαίνεται έπιασε τόπο, αφού τελικά διαβάζουμε ότι εγκαταλείπονται οι ΣΔΙΤ για τη συντήρηση του δικτύου. Το θέμα είναι όμως ότι έχουν περάσει 4.5 χρόνια κυβέρνησης ΝΔ, 10 μήνες από τα Τέμπη και δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα, ενώ η κατάσταση του δικτύου επιδεινώνεται συνεχώς», τόνισε.
Για το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Καρόλου, το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί το 2020, ο κ. Πατέρας ισχυρίστηκε ότι δεν έχει αλλάξει τίποτα, ο χώρος παραμένει ως είχε, για να λάβει το εύλογο σχόλιο της κας Πέρκα ότι το σημαντικό ήταν οι σιδηροδρομικοί που εργάζονταν εκεί και θα μπορούσαν να επικοινωνούν με τους μηχανοδηγούς, όχι ο χώρος.
Για την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα που καταστράφηκε από τη φωτιά τον Ιούνιο του 2019 – άλλη μια δικλείδα ασφαλείας που δεν υπήρχε στο δυστύχημα – η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς εστίασε στην παρουσία δεύτερου σταθμάρχη, που θα μπορούσε να αποτρέψει ένα λάθος του πρώτου και κατά συνέπεια το δυστύχημα.
Σχετικά με το GSM-R και το λόγο που το σύστημα δεν λειτούργησε, ενώ είχε παραδοθεί από την ΕΡΓΟΣΕ το 2018 και ο ΟΣΕ το 2020 καλούσε τη Hellenic Train να το παραλάβει, ο κ. Πατέρας επανέλαβε σε διάφορους τόνους ότι «το σύστημα λειτουργούσε και τότε και σήμερα», αλλά «δε χρησιμοποιείται… και γι’ αυτό έπρεπε να ρωτήσετε το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Hellenic Train».
Το παραπάνω προκάλεσε την έντονη αντίδραση της κας Πέρκα, η οποία αναφέρθηκε σε σχετική δήλωση της ΓΑΙΑΟΣΕ, όπου σημειώνεται πως επιβάλλεται ο επανέλεγχος του συστήματος, λόγω παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος από την εγκατάστασή του, χωρίς να έχει χρησιμοποιηθεί.
«Για μένα πλέον η εικόνα έχει ξεκαθαρίσει πλήρως. Ακόμα και τα συστήματα που παραδόθηκαν με όλες τις δυσκολίες που υπήρχαν, τελικά δεν λειτούργησαν ποτέ, είτε διότι δεν ανέλαβε κάποιος να τα λειτουργήσει, είτε επειδή εγκαταλείφθηκαν. Από το 2019 και μετά, τα τρένα αφέθηκαν χωρίς συντήρηση – μόνο εξαγγελίες είχαμε – και απαξιώθηκαν ακόμα και τα συστήματα που είχαν παραδοθεί».
Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της, μεταφέροντας στον κ. Πατέρα την πληροφορία ότι ο ίδιος, μήνες μετά την παραίτησή του, πηγαίνει καθημερινά στον ΟΣΕ, ενώ έχει και γραφείο. Ο πρώην επικεφαλής του Οργανισμού το αρνήθηκε, λέγοντας ότι πηγαίνει μόνο όταν τον καλεί ο Διευθύνων Σύμβουλος να τον ενημερώσει για θέματα που ‘έτρεχαν’ επί των ημερών του και αφορούν τη συνέχεια του ΟΣΕ.
«Καταλαβαίνετε ότι ως πρώην επικεφαλής ενός Οργανισμού και παράλληλα κατηγορούμενος, δεν μπορείτε να επισκέπτεστε τον Οργανισμό αυτό – μπορεί να αποκρυβούν στοιχεία. Απορώ πώς το επιτρέπει η διοίκηση του ΟΣΕ. Όσοι έχουμε υπάρξει σε θέσεις διοίκησης γνωρίζουμε ότι η ενημέρωση στον επόμενο κρατάει 1-2 βδομάδες, μάλιστα οι Υπουργοί παραδίδουν σε 1-2 μέρες. Δεν καταλαβαίνω την παραμονή σας στον ΟΣΕ μετά από τόσους μήνες» ανέφερε.