Νέα παράταση, έως και τις 30-01-2025, δόθηκε στην ισχύ της προσφοράς της κοινοπραξίας Hellenic Train – Damco για τη σύμβαση παραχώρησης για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου ή αλλιώς, του Θριασίου ΙΙ.
Του Φώτη Φωτεινού
Η νέα παράταση αποτελεί απόρροια της διαδικασίας που κίνησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για «την αποφυγή ενδεχόμενου περιορισμού στη λειτουργία του υγιούς ανταγωνισμού» στη σιδηροδρομική αγορά.
Όπως ανέδειξε το metaforespress.gr, οι συζητήσεις κορυφώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες και το επόμενο διάστημα αναμένεται η απόφαση της ΕΑ.
Σύμφωνα με την αρχική Εισήγηση στην ΕΑ, «η απόκτηση κοινού ελέγχου στο Θριάσιο ΙΙ αναμένεται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με την ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων μέσω πρακτικών αποκλεισμού (foreclosure) των ανταγωνιστών της.
Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι η κοινή επιχείρηση θα έχει την ικανότητα και το κίνητρο να θέσει τους ανταγωνιστές της Hellenic Train στην αγορά σιδηροδρομικής εμπορευματικής μεταφοράς σε μειονεκτική θέση, με δυσμενή αντιανταγωνιστικά αποτελέσματα.
Ο αποκλεισμός των ανταγωνιστών εκτιμάται ότι δύναται να λάβει χώρα είτε μέσω δυσχέρανσης της πρόσβασής τους στις υπηρεσίες του Θριασίου ΙΙ (π.χ. με τη μορφή παροχής αυτών των υπηρεσιών με λιγότερο ευνοϊκούς όρους εξυπηρέτησης, υποβάθμισης της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών, καθυστερήσεων) είτε μέσω της προσφοράς ευνοϊκότερων συναλλακτικών όρων (όπως εκπτώσεων ή ταχύτερης εξυπηρέτησης) σε κοινούς πελάτες, ιδίως διαμεταφορείς, οι οποίοι προμηθεύονται τη μεταφορική υπηρεσία από τη Ηellenic Τrain».
Από την άλλη πλευρά, πληροφορίες του metaforespress.gr από τη σιδηροδρομική αγορά, αναφέρουν ότι η υπερασπιστική γραμμή της ΗΤ κινήθηκε στο μοτίβο ότι για την παραχώρηση του Θριασίου ΙΙ διεξήχθη ανοιχτός διαγωνισμός και ότι «πολλά σιδηροδρομικά terminals στην Ευρώπη, τα διαχειρίζονται, οι ίδιες, οι σιδηροδρομικές εταιρείες».
Σημειώνεται ότι για το Θριάσιο ΙΙ, η ΗΤ διατηρεί «ισχυρές βλέψεις», καθώς θέλει να αποτελέσει τη «ναυαρχίδα» της για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Την υπόθεση παρακολουθεί και ο ΟΣΕ, ο οποίος δεν θέλει ένα περιουσιακό στοιχείο του (Θριάσιο ΙΙ) να «απαξιώνεται», αλλά να δοθεί προς χρήση, με οφέλη, όπως ενοίκια / έσοδα, κ.ά.