Εκτός από το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρόμου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται και σε άλλες οργανωτικές / επιχειρησιακές αλλαγές.
Συγκεκριμένα, όπως υποστηρίζει, βρίσκονται σε εξέλιξη πρωτοβουλίες, όπως:
➡️Αναθεώρηση/αναμόρφωση της ανάθεσης της συνολικής ευθύνης για την ασφάλεια (άρθρο 4 παρ. 1 της Οδηγίας [ΕΕ] 2016/798).
➡️Αναθεώρηση των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνων και των συστημάτων διαχείρισης ασφάλειας (SMS) κάθε φορέα του σιδηροδρομικού συστήματος.
➡️Αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης (ΓΚΚ).
➡️Ενίσχυση της τεχνικής ικανότητας και του ανθρώπινου δυναμικού των φορέων (Διαχειριστής Υποδομής, ΡΑΣ, Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, ΥΠΥΜΕ), με συμμετοχή και του ERA (ΠΥΣ 51: 100 θέσεις για ΟΣΕ και 7 θέσεις για ΡΑΣ).
Παράλληλες δράσεις
Εκτός των ανωτέρω, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών:
➡️Με το Άρθρο 40 του Ν. 5131/2024, αυξήθηκαν οι εγγυήσεις ανεξαρτησίας του διαχειριστή υποδομής και αμεροληψίας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και των ανώτερων διευθυντικών στελεχών του διαχειριστή υποδομής, με σκοπό την αποφυγή ασυμβιβάστων ιδιοτήτων και σύγκρουσης συμφερόντων (σύμφωνα με το άρθρο 1 της Οδηγίας 2916/2370/Ε.Ε.)
➡️Πραγματοποιείται ενίσχυση των ικανοτήτων των βασικών εμπλεκόμενων σιδηροδρομικών φορέων μέσω Προγράμματος Τεχνικής Υποστήριξης (ΤSI) από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA).
Το αντικείμενο του τρέχοντος προγράμματος TSI θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2025, ενώ έχει διασφαλιστεί η επέκταση της Τεχνικής Υποστήριξης κατά ένα έτος.
➡️Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατάρτιση Masterplan για το ERTMS από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο οποίο θα περιλαμβάνονται οι στρατηγικές προτεραιότητες για την ανάπτυξη των συστημάτων ασφάλειας.
Πιο συγκεκριμένα, στις 28 Νοεμβρίου 2024, θα υποβληθεί στον ERA η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης των παρατρόχιων συστημάτων ERTMS, ενώ τον Δεκέμβρη θα πραγματοποιηθεί σχετικό workshop από τον ERA.
Το πλήρες Masterplan, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων σιδηροδρομικών φορέων και την καθοδήγηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) αναμένεται να ολοκληρωθεί, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εντός του 2ου τριμήνου του 2025.
➡️Παράλληλα, έχει καταρτιστεί Σχέδιο Δράσης από τον ΟΣE (σε συνεργασία με ΓΑΙΑΟΣΕ και Hellenic Train) για τον τρόπο χρήσης και εφαρμογής του συστήματος GSM-R, τόσο για το υφιστάμενο παρατρόχιο και εποχούμενο σύστημα, όσο και για νέα εγκατάστασή του.
Αναφορικά με το υφιστάμενο σύστημα ο ΟΣΕ προγραμματίζει έναρξη λειτουργίας του GSM-R ως πρωτεύον σύστημα ραδιοεπικοινωνίας στο σιδηροδρομικό δίκτυο που είναι εγκατεστημένο, έως τις αρχές του 2025