Τους στρατηγικούς στόχους του ΟΣΕ, μέσω του νέου Επιχειρησιακού Σχεδίου, ανέλυσε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Παναγιώτης Θεοχάρης στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που διοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι το νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2022, περιέχει συνολικές δαπάνες 526,8 εκατ. ευρώ (488 εκατ. ευρώ από ίδιους πόρους και 38,8 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ και την ΕΕ), με κεντρικό στόχο την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας του σιδηροδρόμου.
Όπως ανέφερε, το Σχέδιο έχει εντάξει συγκεκριμένους στόχους και προτεραιότητες, τις οποίες κωδικοποίησε σε 8 βασικά προγράμματα δράσης, τα οποία, με τη σειρά τους, εξειδικεύονται σε 63 επιμέρους δράσεις.
Εξηγώντας εκτενέστερα τους επιχειρησιακούς στόχους, ο δ/νων σύμβουλος του ΟΣΕ αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ανάγκη διασφάλισης της οικονομικής βιωσιμότητας του Οργανισμού, στην εύρυθμη λειτουργία του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου, στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών για την αξιοποίηση νέων δυνατοτήτων, όπως τα λεγόμενα “big data” για την βελτιστοποίηση των υπηρεσιών και ελέγχου των υποδομών, αλλά και την ανάπτυξη της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας.
Σχετικά με την Ακαδημία, σημείωσε πως έχουν εκπαιδευτεί ήδη 100 μηχανοδηγοί, οι οποίοι βρίσκονται πλέον σε στάδιο τελικής πιστοποίησης και από τις 3 εταιρείες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rail Cargo Logistics Goldair, Pearl), ενώ πρόκειται το επόμενο διάστημα να προστεθούν άλλοι.
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις δράσεις του ΟΣΕ για τις εμπορευματικές μεταφορές, κάνοντας ειδική μνεία στον εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου, από το οποίο προσβλέπει σε αύξηση των εσόδων, μέσω της αξιοποίησης και λειτουργικής εκμετάλλευσής του, πέραν της δεδομένης προστιθέμενης αξίας που πρόκειται να δημιουργήσει με την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σιδηροδρόμου και της ανταποδοτικότητας των επενδύσεων.
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ανατολικό τμήμα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», που αποτελεί τμήμα του στρατηγικού διακρατικού έργου Sea2Sea για τη σύνδεση 6 λιμανιών σε Ελλάδα και Βουλγαρία, το συνολικό κόστος της οποίας προσδιόρισε στα 1,25 δισ. ευρώ.
Αναφορικά με τα προγραμματισμένα έργα συντήρησης, αλλά και την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού που κρίνονται ως απολύτως αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, ο κ. Θεοχάρης μίλησε για επενδύσεις συνολικού ύψους 157 εκατ. ευρώ έως το 2022, ενώ στα πλαίσια της ετήσιας συντήρησης και ανάταξης του δικτύου για την ίδια περίοδο, οι εργασίες αγγίζουν συνολικά τα 310 εκατ. ευρώ.
Ο δ/νων σύμβουλος του ΟΣΕ έκλεισε την παρουσίασή του με τις συνδέσεις Βιομηχανικών Περιοχών και Λιμένων που έχουν ενταχθεί στο σχεδιασμό.
Στις προς σύνδεση ΒΙ.ΠΕ. με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο συμπεριέλαβε, μεταξύ άλλων, αυτές των: Αλμυρού και Λιμένα Βόλου, Αλεξανδρούπολης, Θίσβης, Βοιωτίας, Κιλκίς, Διαλογής Θεσ/νίκης, Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας και Έδεσσας, ενώ σε επίπεδο λιμανιών, μίλησε για τη σύνδεση του Λιμένα Πατρών, του εμπορικού Λιμένα Καβάλας (υπό μελέτη), του Πορθμείου Λιμένα Βόλου, του Λιμένα Ηγουμενίτσας (πιο μακροπρόθεσμο) με την υλοποίηση του Δυτικού Άξονα Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα και του Λιμένα Ραφήνας.
Τέλος, σχολιάζοντας τη δραστηριοποίηση ιδιωτικών εταιρειών στην εγχώρια σιδηροδρομική αγορά υποστήριξε πως «τα όποια προβλήματα δεν δημιουργήθηκαν χτες και δε λύνονται από τη μία μέρα στην άλλη», προσθέτοντας ότι ο διαχειριστής της υποδομής δεν διαθέτει το σύνολο των εργαλείων για την επίλυση όλων των παθογενειών, στέλνοντας, παράλληλα, μήνυμα υπέρ μιας καλής συνεργασίας με τους παρόχους μεταφορικού έργου.